Rester og kirkegårde

Jeg samler rester. I mine køkkenskabe. Små dumme rester som ikke er til noget helst. Pastarester i 5 forskellige poser – ikke engang nok til een person i hver pose- og ikke to af poserne har samme kogetid. Der skulle derfor ryddes op og ryddes ud.
Skabet blev åbnet OG lukket igen i en hast.

På med trøje, jakke, hue og handsker og ud i den eneste smule dagslys der så ud til at dukke op idag.

Gå med mig på een af mine faste ture rundt i nabolaget.

Jeg holder meget af kirkegårde. Den lokale hedder Sct. Jørgenssbjerg. Jeg læser gravsten og udtænker livshistorier om dem for hvem stenene er sat. Idag kan der ikke læses mange navne og historier på grund af sneen. Derimod findes skulpturelle snedekorationer. Yes, det har OGSÅ sneet lidt mere i Roskilde.
Normalt (læs: alle andre årstider end lige nu) møder jeg masser af egern på kirkegården. Idag puttede de sig og jeg måtte “nøjes” med en oppustet solsort.
Lige ved siden af ligger Sankt Hans hospital. Jeg bruger området ret meget til mine gåture både sommer og vinter. Det ser gammelt og slidt ud. Der er uhyggeligt mange sorte vinduer i gabede tomme bygninger på området. Men slid KAN have sin egen charme, også på denne årstid.
Ofte går jeg gennem Sankt Hans’ lige nu tomme fårefolde hvis jeg vil en tur på havnen.

Idag skulle turen nu gå til den gamle kirkegård på området. Det er et meget meget underholdende sted, med de morsomste navne og titler på stenene. Een ting der dog altid slår mig når jeg læser på stenene der, er hvor mange frøkener der er begravet på Sankt Hans. Og mange af dem blev ikke forfærdeligt gamle. På hvilken måde stak de mon ud fra tidens normer ?

Tordenskjold ligger der også, men næppe ham der er på vores tændstikæsker.

De var der nu alligevel, fårene. Blot i en anden fold. På denne årstid lugter de ikke godt men surt.
Der kan sikkert siges og skrives meget om det skrækkelige ved at tilbringe alt for mange dage på et sindsygehospital. (Nej, fy, det har det jo ikke heddet i mange mange år !!) Så det vil jeg undlade at gøre her, og har sådan set heller ingen personlig erfaring deri.
Men, UDSIGTEN, altså….nærmest på hele området…..er for mig helende. Der er smukt både vinter og sommer.

Vel hjemme igen, gjorde det rigtigt godt med en kop varm the og et par tørre sokker.

En mening om “Rester og kirkegårde

Der er lukket for kommentarer.