Alene ????

Skulle idag have været en tur til Staden for at se billedudstilling men ak og ve, helt oppe ved toget opdager jeg at jeg er gået hjemmefra uden min livlinie, mobiltelefonen.

Ja ja, jeg hører allerede adskillige “hmmmrrrpph” ude i æteren, men jeg tager altså bare ikke SÅ LANGT hjemmefra uden den. Har iøvrigt mindst een mobiltelefonkrævende aftale senere idag….jo jo da, undskyldninger er der nok af. Eller ihvertfald een og det var idag også nok.

Nok om det. Solen står ned fra en stort set skyfri himmel over Roskilde, så hvorfor ikke snuppe en solskinstur igennem min by.

Folkeparken, Roskilde Kloster, Rosenhavestræde
Sankt Ib’s Kirke
Det lykkedes også at finde nye varmefødderting, hvilket var tiltrængt da jeg efterhånden har gået fødderne ud af de gamle.
Vel nede igennem Folkeparken, lettere skøjtende sine steder da der hverken bliver ryddet eller gruset, var jeg sulten og i stor trang til lidt selvforkælelse.
Frokost på Snekken, naturligvis !!!!
Og her er det så jeg bliver mødt af en tjener (mand, naturligvis) som møder mig med højt løftede øjenbryn og sporbar skepsis der skifter til medlidenhed da han spørger: “Alene?”.
“Ja, for fanden..kan du se andre ?” — TÆNKER jeg, men indskrænker mig til at smile mig sødeste smil og svare ja tak.
Det er altså underligt at man som enlig kvinde stadig mødes med lettere mistro fordi man vælger at spise. Ude. Alene.
Jeg fik et fint bord med meget fin udsigt. Ikke svært da der kun var 2 andre i hele restauranten. Og bad om kaffe først til at varme fingre og mave på. Tjener forsvandt UDEN at have travlt med at bringe menukortet. Kaffen kom dog, smagte fortrinneligt, var varm og god og jeg hev kameraet op af tasken. Kunne jo lige så godt se hvad jeg egentligt havde fanget på min tur rundt mens jeg ventede på yderligere betjening.
VUPTI var tjeneren tilbage. Nu mere end høflig og imødekommende. Måske han troede at jeg er een eller anden ukendt restaurationsanmelder ??

Hmmmm. Så er det jo man må vælge at tøjle irritationen, ta’ det fra den humoristiske side OG også tage notesbogen op af tasken ( ha ha ).

Jeg bestilte pasta med dampet laks og spinat. Dertil en mørk øl . Pastaen var varm, lækker og helt al dente, som jeg kan lide det. Øllen var kølig og velsmagende. Og tjeneren var 2 gange henne for at spørge om det smagte mig ( ha ha ).

Udsigt fra Snekken, Pasta, kaffe

Slentretur langs fjorden. Hos den lokale blomsterpusher efter tulipaner. Og så hjem og stikke fødderne i nye hele lækre hjemmefutter.

Ikke nogen helt dårlig formiddag.

Hejre, bådebroer, isbådesejlere på vej ud, isbåd på fjorden, natursti ved Sankt Hans
9 meninger om “Alene ????

  1. Det er egentlig lidt imponerende, at vi i dag ikke kan gå udenfor døren uden, at vi har vores mobiltelefon med i lommen. Jeg er på ingen måde hellig, hvad det angår. Føler mig også meget nøgen, hvis jeg heller ikke har fået min ipod med mig.

  2. Ja, det lyder da underligt med terrasseserveringen? Vi har planlagt at spise i Kbh i år, men jeg må faktisk indrømme, at det bedste fødselsdagsmåltid jeg har fået gennem de seneste fire-fem år var sidste år, hvor gemalen lavede spaghetti med kødsauce til mig. De andre år har vi spist på en række ret forskellige restauranter i ret blandede priskategorier, men af ukendte årsager er vi hver gang rendt ind i en ret uheldig aften for personalet. Hvis det ikke var fordi, at vi står med flytning og dertilhørende udgifter de næste par måneder, så ville jeg helt sikkert tage på Restaurant Mumm, for det sted har jeg kun haft gode oplevelser med 🙂

  3. Piskeriset…….Jeg kommer der ikke SÅ ofte, men er mestendels tilfreds — også med sushi'en som jeg syns er byens bedste. Derimod irriterer det mig grænseløst at man kan risikere at de ikke vil servere på terassem om sommeren. Det virker jo fuldkomment spooky.Men jeg håber da du går et andet sted hen og holder fødselsdag næste gang 🙂

  4. Vi har haft meget blandede oplevelser på Snekken. Da vi spiste der første gang for nogle år siden, var det en ganske god oplevelse, men siden er det gået ned af bakke. Vi har spist der på min fødselsdag, hvor jeg blev noget skuffet over oplevelsen (jeg er generelt ikke heldig med restaurantoplevelser på min fødselsdag – suk), og vi har også prøvet at bestille sushi derfra, hvor deres bestillingssystem gik helt i – fisk! 😀

  5. Narjjj jeg kan ikke huske at ha' set Hr. Hejre i havnen, men ofte ude på fjorden rundt omkring.. Ude i Kællingehaven tror jeg jævnligt han kommer.

  6. Tine….jeg har sat mig som mål at komme ud at gå tur HVER dag, uanset vejrlig…..meeeen eet er mål noget helt andet virkeligheden. Men altså de fleste dage lykkes det da :-)Inge….Det var ret morsomt og tak for rosen for billederne. Har DU nogensinde set hejren nede i havnen ??

  7. Sådan quinde…, bare gi' ham tjenermanden nervøse trækninger, nu tjekker han både den levende og tanten de næste mange fredage… hahaSuper flotte billeder du har fanget i dag, og selvfølglig kan man da ikke tage helt til landets hovedstad uden mindst en mobilos… så hellere forlade matriklen uden nøgler ;0))

Der er lukket for kommentarer.