Frankering

Mens jeg sad og puttede uendelige mængder fotokopier i en kuvert, kom jeg pludseligt i tanke om at jeg i folkeskolen fik undervisning i hvordan man skrev et brev  —  altså hvordan det sådan stod pænest muligt på papiret, og hvem man skrev hvad til nederst på brevet. Ikke mindst var margener og linieafstande meget vigtige detaljer at have styr på. Og så at linierne skulle være lige, naturligvis!!

Mange kærlige hilsner var ok til farmor, men ikke til skoleinspektøren.

Vi lærte også hvordan man skriver på en kuvert og hvor frimærket skal sidde.

Vi blev faktisk bedømt da vi som afslutning på undervisningen skulle skrive et brev til klasselærer Fru Warburg.
Ikke noget med fornavn dengang, niks det var Fru og De.
Vi syntes jo at hun var oldgammel, men i virkeligheden var hun 32 da jeg startede i 1. klasse!!!!!!!! Det skal lige siges at vi elskede hende betingelsesløst, OGSÅ når hun var skrap.

Det var først i realen, at vi fik en hypermoderne ny-fra-seminariet-med-flippertøj, charme, ideer og selvtillid-lærer at vi kom på fornavn med een lærer, nemlig Søren. Ham var vi så næsten ved at tage pippet fra. Det tog, sådan en flok 15-16-årige sammenvoksede fjumsehoveder, 3 måneder at få manden til at bryde sammen i gråd. Heldigvis tog vi os sammen, blev kede og chokerede, sagde undskyld og fik et fantastisk forhold til manden. Jeg håber han har haft et dejligt liv som lærer for en masse unge mennesker lige siden.

Skulle man ikke bare tro at det er 100 år siden, mindst ??

Men altså, jeg startede i 1. klasse i 1968, så helt 100 år er der trods alt ikke gået.

Derimod kan jeg komme i tvivl om mine frimærker sidder helt korrekt !!  Hvad mon Fru Warburg ville sige til denne frankering ??

4 meninger om “Frankering

  1. Tine…..jeg er helt enig. Jeg er også helst fri for "kære" fra de der pengeinstanser :))Inge……Det endte i øverste højre hjørne…Det er vist ikke lige med dagpengepapirer man skal spøge med postenBrosten…..Ja, vi kunne være rigtigt stride. Også ved hinanden iøvrigt, ikke så sjovt.Seneste hit indenfor filatelien i DK er at vi nu kan købe frimærker som klistermærker = minus spyt. Det er jeg ret vild med og det bestemmer i høj grad motivet på de mærker jeg køber. Glæder mig til det bliver standard….

  2. Dit indlæg fik en masse fine minder frem om lærere – dengang for 100 år siden ;-)Kan også godt huske typen "flippet" og også godt de skrappe og dem vi fik til at hyle. For pokker, hvor var vi til tider lede! Pyt iøvrigt med frimærker, bare de er flotte…og det er dine da kan jeg se.

  3. Jeg tror ski nok det skal komme frem uanset hvor du sætter mærket, bare du sætter det. Slønt ord-tids-billede, som jeg også mener svagt at huske ;-))

  4. Jeg ved ikke, om dine frimærker sidder rigtigt, men jeg plejer at sætte mine på den samme måde.Og så kom jeg til at føle mig gammel, når jeg føler, det er forkert når for eksempel et brev fra ens bank eller det lokale jobcenter starter med "Kære … " for i min gammeldags verden skriver man kun kære til dem, der står en nær og det gør ingen af de omtalte instanser.

Der er lukket for kommentarer.