Film

I sidste uge glemte jeg at se programmet om Frederik d. VIII’s palæ. Heldigvis er DR1 om formiddagen jo een lang række genudsendelser som passer så vældigt godt sammen med projekt “den blå”.
Spændende udsendelse om imponerende restaurering af dansk kulturarv.

Efterfølgende kom en genudsendelse af DR2 Premiere med Ellen Hillingsø som vært. Det stod egentlig bare og kørte i baggrunden indtil en melodi fangede mit øre.

Once upon a time in the west 

Filmen over alle film. I min optik !!!!!
Den er fra 1968/69, og altså fra en del år før jeg var stor nok til både at se “voksenfilm” og at gå i biffen alene.
Havde det ikke været for min lillebror havde jeg sikkert heller aldrig set den. Søren havde åbenbart fanget den som en del af en filmpakke fra Velfærdstjenesten mens han sejlede som matros på de store verdenshave.
Så altså, i vores familie introduceredes den i starten af 80’erne.
Lillebror og jeg så den mange mange mange gange sammen og
faktisk blev det een af de sidste film han og jeg så sammen inden han døde.

På skuespillerlisten findes store, de fleste nu hedengangne, navne som:
Henry Fonda (1905-1982), Claudia Cardinale (1939- ), Jason Robards (1922-2000) og
Charles Bronson (1921-2003).

Det er en gennemført spaghettiwestern, MEN MEN MEN filmen har noget som instruktører den dag i dag efteraber i stor stil, senest i Tarrentino’s Inglorious Bastards fra 2009.
Once upon a time in the west har forbløffende lidt dialog. Derimod har den close-ups, langsommelighed og ikke mindst musik. Tematiseret musik så man ved, blot ved at høre musikken, hvem af 4 gennemgående hovedpersoner der lige nu er en central figur.

Det er en film som jeg slet ikke længere har tal på hvor mange gange jeg har set. Jeg ved dog at jeg kommer til at se den mange mange gange endnu.

Nu er den åbenbart renset og forstærket i farverne og lyden digitaliseret, og den har fundet vej til de store lærreder igen.

Jeg vil nok bare nøjes med at smide den i DVD’en og se den igen for guderne må vide hvilken gang.

3 meninger om “Film

  1. @berliner….Den fåes på DVD, og mon ikke det nu om stunder er den oppiftede version…God fornøjelse :-)@Inge…Det er du nemlig. Sig til når du vil låne den 🙂

  2. Sjovt nok har jeg aldrig set filmen, men jeg har filmmusikken på cd og elsker den! Men efter at have læst dit indlæg kan jeg godt se, at jeg vist burde få fat i den 🙂

Der er lukket for kommentarer.