respons på Susling

kl. 12:55:  dette er selvfølgelig en respons på Suslings indlæg og ikke på Susling…forståes!!!

Susling har d.d. fortsat lidt om 8. marts og det er SÅ klogt at jeg har lyst til at give min egen kommentar her i stedet for i hendes kommentarboks.

Jeg griber lige fat i den der med opdragelse.
Jeg er nemlig voldsomt bange for at der går mindst een generation mere før der overhovedet bliver en lille bitte chance for ligestilling eller noget der ligner mellem kønnene.

Jeg er barn af 60’erne. Og det der fis med blomsterbørn, fri sex, bare bryster, hash og worldcovering love, var altså mestendels noget jeg observerede på. Dem alt den der kææærlighed ramte, de er nok ca 10 år ældre end yours truly, og så boede de nok mest i større byer end der hvor jeg slog mine folder.

Jeg er datter af en sygeplejerske. Og når man er det i 1961, betød det at jeg var dømt til de store R’er Ro/Renlighed/Regelmæssighed.

Jeg lærte alle kvindedyderne. F.eks. havde jeg som 6-årig fuldstændigt styr på i hvilken rækkefølge man vasker hvad op. Og det er jo sindsygt vigtigt at vide. NOT!!!!!!!

Jeg havde skam en bror. Men dels var han BROR og dels var han mindre; ergo skulle han ikke de samme ting som jeg. Niks, Søren legede mes jeg dækkede borde og mens jeg bar ud af bordet og hjalp MOR (aldrig far) med at vaske op. Der hvor jeg boede var der sgu ingen der satte spørgsmålstegn ved den fordeling af tingene.

Og lignende eksempler kan jeg skrive side op og side ned om…Og det bliver altså for bizart i dette årtusinde, så jeg undlader.

Jeg har været så gudsbenådet heldig at få 2 sønner.

Og de to drenge har lært at vaske op (de måtte så selv om rækkefølgen når bare vandet var varmt – hehe). De har lært at bruge en vaskemaskine, en støvsuger, en fuchvans…..at mænd og kvinder som udgangspunkt kan lære nøjagtigt det samme…at det handler om lyst og evner og ikke om køn.

Det blev sådan fordi jeg, set i bakspejlet jo var ved at knække mig over mine forældres samliv og den opdragelse de havde spyttet ud på brormand og mig.

Eftersom mit ægteskab ret tidligt røg i svinget, har jeg siden haft nogle kærester der har haft døtre.

Altså piger, der var jævnaldrende med mine drenge!!!!!

Til min gru har jeg oplevet unge smukke piger, der stod og slog ud med viftende små velmanicurerede hænder og kunne absolut intet….OG FIK LOV TIL DET.

Fordi, sådan var de blevet opdraget. Piger, hvis største drøm i tilværelsen er at finde sig en rig mand som de så kan lave mad til og nusse om. Piger som er overbevist om, at deres største værd er at se godt ud og holde støvet fra hylderne i deres yndige hjem.

De omtalte er muligvis lykkelige, her i starten af deres 20’ere med små børn. Jeg ved det ikke, for jeg har ingen kontakt med dem. Og som den beske kælling jerg er, tvivler jeg på lykken kan overleve så ulige betingelser.

Men jeg er ret sikker på at det ikke er dem der slår i bordet overfor en arbejdsgiver og forlanger ligeløn.

Eller forlanger, for slet ikke at bruge ordet forventer, at manden derhjemme deltager på lige fod i forhold til børn, husligt arbejde osv osv…….

Jeg håber at fremtidens forældre faktisk lader deres døtre og sønner være lige.

I alt hvad livet byder. Så, MÅSKE, er der en chance for ligeværd fremover.

(Og havde jeg nu kunnet finde sangen “Hej søster” på youtube havde jeg lagt den på….men Trille er vist gået i glemmebogen….så i bliver sparet)

2 meninger om “respons på Susling

  1. Jamen, det er vel sådan, at jeg er enig med dig. Som mor til en søn og en datter, så skal de begge vide, hvor skabt skal stå. Min datter har jeg lært, at man godt må sige nej f.eks. til at sex ikke er en handelsvare, men en lyst. Og ja, til en masse muligheder – også sex.Min søn har jeg sagt det samme til. Han skal også vide, hvor han er og jeg har kæmpet med næb og kløer for, at også han kan sige nej og ja,til sex, til noget der føles forkert, til noget der føles rigtigt. Ingen forskel på ungerne andet end den, der ligger naturligt i kønnet. For forskelle er der. De skal bare gro uden kulturmanipulering. Sådan cirkus.:-)

Der er lukket for kommentarer.