Surdej 4

IMG_0379
Det her er sådan set mindre luftigt end de brød jeg plejer at bage.
Det dufter “rigtigt” og endeskiven (som jeg lige nu spiser med lidt gouda på toppen) er også fin og nøddeagtig…meeeeeeen… ikke som jeg forventede.
Mulige forklaringer:

  1. for meget mel
  2. for mange forskellige melsorter
  3. dejen er æltet for kort tid
  4. dejen stod for længe
  5. brødet er bagt for kort tid

Ergo må processen laves igen. Og denne gang må jeg vist have hjælp af Miss Popeye på Bymarken til æltningen. (indspark modtages gerne)
Nu får surdejen lov at stå ude på køkkenbordet og syre videre.

Altanen:

Er nu vasket og klargjort, men altså uden blomster nogen steder. Selv jeg, med min  totale mangel på tålmodighed, kan indse at det er ALT for tidligt at plante til.
Men om lidt, når gulvet er tørt og solen, som faktisk skinner flot idag, kan jeg pakke mig ind i en trøje og et tæppe og sidde ude lidt.

IMG_0378

Surdej 3

IMG_0376
Det løftede sig fint i ovnen og splattede ikke totalt ud.
Faktisk ser det da ret fint ud der, når jeg selv skal sige det….
Og det dufter herligt…..
Jeg er stadig spændt på at se det indeni, men det må jo altså lige vente lidt.
Og blev det her ikke godt, ja så har jeg taget surdej fra og prøver da bare igen.

Surdej 2

Hmmmmmmm.

Vist ikke godt. Glemte dejen. Og den var meget lidt begyndt at falde lidt ned i midten.

Prøver alligevel så nu står der noget der skal illudere et brød i ovnen….

Fortsættelse følger……………………….