Nu tror jeg sgisme jeg har knækket knoden…..

Nogle gange tror jeg, at blot fordi een eller anden nærmest bliver betraget som guru, så er han eller hun den eneste jeg kan lære noget af om eet eller andet emne.

I dette tilfælde, kunsten at bage med surdej. Og guru’en er/har været vores alle sammens Meyer.

Han skal ha’ den ros at hans opskrift på surdej har virket fuldstændigt upåklageligt. Men så var det altså også at hans pædagogik ikke rakte videre på mig.

Og enhver ved jo at en besked der ikke er modtaget, ikke er afgivet……

Ved et tilfælde fandt jeg en svensk blog om bagning . Og ham her er sådan lidt mere Laid Back og det har altså gjort, at det muligvis slet ikke er så forbandet svært som jeg troede.

Våd dej, som i meget mere våd end næsten muligt

Dejen blev rørt med min helt almindelige håndmixer á 3 omgange så den fik lov at hvile lidt mellem hver gang. Mixeren var nødt til køle lidt ind imellem og jeg var nødt til at se hvordan dejen udviklede sig. Til sidst var den “trådet” og stadig meget meget våd.

Jeg lod den hæve i et klæde i en skål til den havde nået dobbelt størrelse og det tog, ganske som beskrevet på svensk, omtrent 2 timer. Men altså fordejen havde jo hævet siden tidlig formiddag, hvilket jeg regnede mig frem til kunne udgøre det for en nat.

Dejen ud på et meldrysset bord og forsigtigt delt i to næsten ens stykker, som blev strukket lidt og foldet en enkelt gang. Det ene brød fik lov at hvile i køleskabet mens det andet bagte.

IMG_0417

Selve bagningen kræver lidt opsyn da der både skal skrues ned fra 275 grader til en sluttemperatur på 200, og lågen skal åbnes ind imellem så ovnen bli’r luftet ud.

Ud med det første og ind med det sidste. Mobilisere AL min tålmodighed mens nr 1 kølede nok så jeg kunne skære en skive og se resultatet.

IMG_0425

Imorgen vil jeg finde en aftager til brød nr. 2, for jeg er umådeligt godt tilfreds med dagens bagning, og mon ikke det bliver her.

Smagen er nemlig også ret fantastisk.

IMG_0424

10 meninger om “Nu tror jeg sgisme jeg har knækket knoden…..

  1. @Annette…Ja det er en af ulemperne med store vinduer. De bliver pinligt stribede når solen skinner….Men pyt, ajax klarer meget :-))@AnneF…Ja det kan du lige tro der ville gøre OG en tår the eller kaffe :-)) Og ang. opskriften kan jeg altå varmt anbefale paindemartin…… :-))

  2. Føj.. hvor ser det da bare helt vildt flot ud. Det må da prøves. Det er jo enormt fint med lufthuller og flot skorpe.Gad jeg var nabo, så kunne der vel falde en skive af.

  3. Uhmmmmmm, det er lige før at jeg kan dufte det helt herned søndenpå.Godt, at det endelig lykkedes til sidst.Jeg ser, at du også har været i gang med store rengøring, Ja, det er vel ved de tider, nu når solen begynder at sende sine stråler ind i støvet.En rigtig dejlig dag til dig.

  4. @Madame…Øvelse gør mester, som man siger :-)) Aiijj, mester er nok en overdrivelse, men det var dejligt at se at det kan lade sig gøre.Også en dejlig tirsdag til dig :-))

  5. Det ser helt vildt lækkert ud, Annette! Jeg kan næsten mærke duften ud gennem skærmen – og hvor er det flot hævet med de store huller i! Men det er jo også lidt besværligt at lave, kan jeg forstå. God tirsdag til dig!

Der er lukket for kommentarer.