Jeg skal bare lige……

Efter at være udhyret til en omgang hovedrengøring i mange mange timer igår, afsluttet med mad efter eget ønske og en god flaske rødvin, var jeg egentligt træt og følte mig ret brugt, men skulle bare tjekke endnu en folketælling da jeg kom hjem.
Mysteriet om Mads fortsætter nemlig.
Og jeg kan næsten ikke gå i seng om natten når jeg synes der bare lige er endnu en søgemulighed.
Jeg er nemlig helt åben overfor den lille detalje, at det formentlig er mig der ikke søger enten præcist nok eller bredt nok !!!
Som hjælp har jeg fundet en fantastisk hjemmeside, som så i sig selv bliver en tidssluger, fordi der er så vildt mange spændende søgninger at læse om.
Tilbage til Mads. Han er født den 8. juni 1821 i Vester Egede. Tilsyneladende har han ingen mor!!!!! Ingen mor, jammen det er jo for søren da umuligt, siger du…Ja sgu og hun må jo være der et sted. Indtil nu er jeg nået frem til at præsten enten har sjusket, været træt, eller fuld, eller noget helt fjerde som det jo er ret svært at kloges på.
Ofte står der i forbindelse med et barns fødsel oplysninger om forældrene, hvor de kommer fra, moderens alder osv. Fadderne kan man også ofte kloges på, da de meget tit er familiemedlemmer fra fars og mors grene af familien.  Og måske er der også en faster til den lille Mads i denne perlerække af mennesker der bevidner hans dåb.
Jeg kan også finde både Mads, nogle brødre, far (Jens Christian) og en mor (?) Karen Larsdatter i flere folketællinger derefter.
Indtil nu har jeg ikke fundet oplysninger om Jens Christian og Karen Larsdatter. Hverken deres bryllup, deres tilgang til Vester Egede og indtil jeg kan dokumentere de to mennesker kan jeg ikke automatisk gå ud fra at Karen er mor til Mads.
Et godt stykke efter midnat fandt jeg en side med en mængde hjælpeskemaer. Lige til at printe. SÅ smart, tænkte jeg, som efterhånden og kun en lille uges tid inde i mit slægtssøgningsprojekt, dem må jeg da printe ud.
Men det bliver ikke før Flensborg åbner imorgen…printerpatronen er fuldstændigt tom, som i JEG VIL IKKE PRINTE MERE!!!!!
Imorgen står der altså 2 ting på programmet: købe printerpatroner  og finde noget litteratur om slægtsforskning. Idag vil bare gennemtrave diverse nabosogne til V. & Ø. Egede….og der er nogle stykker, skal jeg hilse og sige.
Jeg må jo konstatere at jeg har indset hvorfor mennesker kan arbejde med sådan noget som dette her et helt liv !!!   Der er nemlig nærmest ingen ende på lister der skal tjekkes og krydstjekkes som skal holdes op imod et hav af andre lister.
page

6 meninger om “Jeg skal bare lige……

  1. @Inge…ja det var en større omgang :-))Og hahaha…jo også Mads havde en mor og en mormor og en oldemor…det med fædrene er i virkeligheden oftest det sværeste.Vi ses, snarest…knus@Annette…Det var jublende fint at finde ham, og selv om der er laaaaang vej endnu, må jeg jo konstatere at jo mere jeg læser i Kirkebøgerne jo bedre bliver jeg også til at tyde og tolke hvad der står. Det "værste" er at det bliver mere og mere spændende. 🙂

  2. Du kom før mig!!!!! Jeg var så begejstret for, at jeg har fundet Mads´s fødsel og måtte fortælle dig det med det samme. Men jeg ser, at du allerede har fundet ham, superflot.Men han har en mor, hvis du kigger i Vester Egede KB, under hans fødsel på side 14, så står der at han er søn af indsidder og skomager Jens Christian Madsen og hustru i V: Egede.Herligt, at det lykkedes ☺ ☺ ☺

  3. Lyder som en vældig omgang rengøring du har haft gang i, håber det blev godt, og at det hjælper.. :-))En Mads uden en mor… jeg har hørt om en der ikke havde en far..:-)) Jes… var det vist, men et barn uden en mor..!!!! Det lyder altså rigtig spændende med al den leden Annette.Vi kører hjem i dag, måske ses vi back home.. :-))

  4. Jeg synes, det lyder utroligt spændende! Men jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg endnu ikke selv har lavet slægtsforskning på nettet. Jeg håber du finder Mads' mor :-)Rigtig god fornøjelse og god langfredag til dig!

  5. Jeg har fundet ham og hans familie i FT 1834,,,,,men mangler at finde hans konfirmation og en direkte reference til at den kvinde der fremgår af FT ER hans mor…..Jo jo, der er nok at lede efter 🙂

  6. Hej Annette. Måske kan du finde moderens navn ved hans konfirmation – nogle gange, men bestemt ikke altid nævnes det der.Hilsen Lone

Der er lukket for kommentarer.