Varpelev

Jeg var inviteret på køretur, med Det Blå Marked i Haslev som mål, i går på en vidunderlig solskinsdag.

Jeg bad om en mindre afstikker over Varpelev.  Åbenbart et meget meget gammelt sted.

page 2 

med historie registreret tilbage til Rane Jonsen og Erik Klipping og sådan noget får det til at suse i min mave.

Desværre har egnsmuseet kun åbent på onsdage, så min chauffør slap for et dybere historisk dyk i Varpelev’s historie. Det er han helt sikkert glad.

Jeg fik mit billede af kirken og konstateret at jeg der ikke (længere) står sten med navne jeg umiddelbart kan kende. IMG_0461

Min far havde en historie om Tryggevælde Å som grænsen. Jeg kan bare ikke huske hvilken slags grænse. Om det handlede om familien eller om det er een af hans mange krigshistorier? 

Vi passerede ovennævnte Å på vej til Haslev, samt stednavne som Hårlev, Store Tårnby, Olstrup og Ulse…..allesammen steder der er en del af slægtens historie, og jeg kunne altså konstatere at de i den grad krydsede Tryggevælde Å eftersom min fars familie endte i og omkring Haslev.

Det er ikke så forfærdeligt ofte jeg savner at have bil, men lige på den tur rundt ville jeg ønske jeg havde min egen, så far kunne hældes ind ved siden af, madkurven på bagsædet, og så skulle vi bare trille rundt og standse alle de steder vi havde lyst til. Og parkere min far bagpå scooteren er vist ikke lige en mulighed…..haha.

Spørgsmålene om anerne dynger sig op, og jeg er nok nødt til at indføre een eller anden begrænsning for mig selv, for ellers kommer jeg til at sidde her foran skærmen i døgndrift og studere gamle kirkebøger, folketællinger osv osv.

Denne uges spørgsmål/opgaver er:

  • hvor og hvornår efter 1906 døde Bodil Sørensdatter (da jeg tilllader mig at gå ud fra at konen ER død)
  • hvor mange af de 4 af hendes børn jeg ikke har styr på, fik børn og kan hun have boet hos een af dem ved sin død
  • søge videre på Mads’s aner (Bodil’s svigersøn)
  • låne bøger på biblioteket om slægtsforskning
  • hvis jeg går i stå, starte på min mors slægt

Der er nok at se til………………………………………………….

8 meninger om “Varpelev

  1. Slægtsforsking er altså spændende. Det er som at være med til at løse et større mysterie!!! Hvor er sådan en dansk landsbykirke skøn. God Påske til detektiven♥

  2. @Madame…det var virkeligt spændende at passere alle de stednavne som jeg lige nu sidder og læser om. De boede tæt på hinanden, så man kan roligt sige at de bestemt ikke gik over åen efter vand dengang :-))@Annette…Har allerede skrevet en mail om hjælp til dig :-))@Inge…jeps…et af de helt store ringbind er frigjort til dette her. De får hver sit stykke papir….:-))

  3. wauuu du kommer omkring, håber du husker at få alt skrevet ned.. nej det ved jeg selvfølgelig du gør. God jagt.Knus fra Bymarken

  4. Spændende, spændende med historiens vingesus. Hver gang jeg ser bynavnet Haslev, så kan jeg ikke lade være med at tænke på Faster Anna fra Matador, der skulle til missionsstævne i byen.Hvis du løber ind i problemer ang. anerne så sig lige til, det kan være at jeg kan hjælpe, men jeg gør ikke noget før jeg hører fra dig, det er ingen grund til, at vi laver dobbelt arbejde ☺ ☺.En rigtig god aften til dig.

  5. Jeg kan godt forstå, at du er blevet vildt optaget af slægtsforskning – det er simpelthen så spændende! For nogle år siden var jeg på udflugt til Lolland med en stor del af familien på min morfars side – vi var 35, der og rundt og så på de gårde, familien havde ejet. Vi var også på lokalhistorisk samling og i forsamlingshuset, hvor alle de store begivenheder i familien var blevet fejret. Så suset i maven kender jeg godt 🙂

Der er lukket for kommentarer.