Glimt af et liv

Elna 2 år ca 1900IMG_0006 Elna 6 år ca 1904IMG_0007 Elna 14 år ca 1912IMG_0008
Denne her lille pige er min farmor. Eller rettere, hende der reelt var min farmor, men ikke fars biologiske mor. Elna, som pigen hed, var min fars moster.
Hun blev født i 1898 som uægte barn af Ane Petrine Madsen.
Ane Petrine ca 1897IMG_0003 Søren Larsen ca 1900IMG_0004
Trine, som hun udelukkende blev kaldt, mødte Søren, giftede sig med ham og fik yderligere 3 børn.
Elna bliver konfirmeret i 1912 og kommer straks derefter ud at tjene.
Hun får også selv en “uægte” datter inden hun gifter sig med Ove Aleksander Larsen, får Bruno og et par år senere tager sin søster uægte unge (min far) i pleje.
I det hele taget TJENER hun det meste af sit liv. Som jeg har beskrevet tidligere, følte hun sig “rig” da hun fik folkepension.
Bregentved have 1938IMG_0014  far og BrunoIMG_0021
Ifølge min far var det nogle “artige” historier de bærplukkende kvinder på Bregentved hyggede sig med mens de gik der og knoklede. På billedet står far forest og det er nok lige på grænsen til hvor stor en dreng måtte være for at kunne tåle alle deres historier om mænd, pengebesvær, kvindebesvær og helt almindelige grovkornede historier i et meget bramfrit sprog.
Farmor 1938IMG_0015 farmor i køkkenetIMG_0017
Farmor havde humor så det ville noget!!!! På bagsiden af billedet til højre har hun f.eks. med sin sirlige skrift skrevet: “Mig, i køkkenregionerne”. Og køkkenet var altså ikke ret meget større end man faktisk ser.
Elna ca 1978IMG_0002
Her, små 5 år før sin død, ser hun lidt skrap ud, men egentligt blev hun vist bare overrasket over fotografen for skrap har jeg aldrig oplevet hende være.

2 meninger om “Glimt af et liv

Der er lukket for kommentarer.