ABC — D

Vi er nået til D i Petunia’s ABC-leg.  Hæng på, vær med, se, læs, lær !!!!

Mit D skal stå for Digte, som jeg allerede som lille pige lærte at sætte pris på.
Digte er en smuk måde at komprimere en god historie på, måske er jeg glad for denne form fordi jeg selv har det med at gøre historier meget lange.

Min far læste højt af Nis Petersen’s Digte og forklarede betydningen. Nis Petersen skrev så mange mange skønne digte og jeg har valgt at vise jer 2 af dem der har betydet mest for mig.

Jeg samler på de små børns smil
– de små børns lyse smil,
og brød man op mit hjertets skal
med bor med dirk med fil-
Man fandt den største samling smil,
der nogen tid er set
– man fandt det blide genskin af,
hvad tusind børn har let.
 
Og trådte du mit hjerte ned
og knuste det til slut,
så skete kun, i samme stund
dets arme væg var brudt-
At små børns smil, de lyse smil
brød ud, kom løs, blev fri
og fyldte mig og fyldte dig
med sollyst skælmeri.
 
Se, derfor plukker jeg hvergang
der blomstrer smil på kind,
et lille smil og lukker det
i hjertets skatskab ind.  
NIS PETERSEN
De skældte mig for drukkenboldt
og sjover og drabant
og hvisked’ det, som værre  var,
og hvert et ord var sandt;
men Kit var som en hvirvelvind,
hvem ingen sladder fandt.
Hvert brev hun skrev i ny og næ
og med klatter og med fejl
var sødt som kys og brændevin
og slog mig som en plejl,
endskønt devisen altid var:
– Kun aldrig svigte sejl!
Det sidste lå i Amsterdam,
og siden lyste blank.
Kun midtpå med den lilles skrift
forførende og slank
stod: – “skidt med alt når blot du, dreng,
må holde ryggen rank.”
Sankt Peter, tænker jeg, har le’t<.
“-Kom ind i Himmelen!”
Så har hun tøvet et sekund
og vendt sig om igen
og sat sig ned og stille sagt:
“-Jeg venter på min ven.”
Så hvis du drager af før jeg
og ser en lille tøs
med vortet hånd og næsen rejst
i vejret chikanøs,
så passer hun til mig s’gu som
en svaber til sin pøs.
Og når jeg står på Himlens vægt
med et par pund for lidt,
så tror jeg nok en næsvis røst
uskyldigt hvisker: “Skidt
– vi finder nok et andet sted!”
En sådan tøs var Kit.
NIS PETERSEN
Det er selvfølgelig en lille whiskey der står på omslagsbladet. Det hører næsten med til digtene.
Se flere eksempler på D her.
25 meninger om “ABC — D

  1. Takk for kommentar inne hos meg. Jeg er hobbydikter selv så dette var flott lesing, om enn litt vanskelig på dansk.Ønsker deg en flott uke!

  2. @Inge…kender det, det sker jævnligt for mig….@Henny…ja det og "Vagabonden med det milde åsyn" er nok de mest kendte af hans digte….@Lotta…det kunne være dejligt at kunne SÅDAN…Mysig helg til dig med…@naalogtraad…Jeg lærte at sætte pris på digte af min far…@Anne Thompson…velbekomme:-)Ja smilene gemmer vi i hjertet…@Ilhja…ja det må du gøre, og hvis ikke biblioteket har noget af ham, kan han findes hos de fleste antikvarer ret billigt…@Mit andrum…jeg ved det faktisk ikke og har søgt lidt rundt efter dit spørgsmål og har nu sendt spørgsmålet videre til det forlag der udgav det meste af hans materiale….

  3. Härligt D-inlägg med något för själen och tanken. Det är i och för sig det mesta här. Undrar om han är översatt till svenska.Ha en skön helg önskar barbro

  4. ilhja

    Har aldrig ført om ham før. Det må vist være en stor fejl, bare de 2 du viste der er rigtig gode, tror vist hellere jeg må ned på biblioteket og lånte nogle med ham

  5. Se, der lærte jeg noget nyt. For ham kendte jeg ikke. Men hvor er digtet om børnenes smil dog utroligt smukt!! Præcis sådan har jeg det ind imellem: at jeg samler på smil. Det med at de ligger i hjertet havde jeg bare aldrig tænkt over.Tak for det!

  6. naalogtraad

    Sikker smukke digte og en rigtig god ide til ugen bogstav. Jeg læser ikke mange digte selv, men synes det var meget spændende da jeg gik i skole.God weekend.

  7. Sååå mysigt med dikter Smart tänkt till bokstaven D.Ohh om man hade kunnat dikta Det hade varit kul.Kramizzz och mysig helg på dig // Lotta

  8. Ja, et godt digt er en oplevelse. Jeg får nok læst alt for få digte, men det om de små børns smil kendte jeg nu godt. 🙂

  9. hmmm så kiksede det åbenbart igen, med at få lagt en kommentar udher, så jeg prøver igen.Flot valg for D, Annette.. KNUS

  10. @Rimkogeren…Brændende Europa er utroligt stærkt, barskt og eet af Petersens mere bitre…..Men selv i al den bitterhed åbner han for den mulige forbedring og tilgivelse for menneskeheden i de allersidste sætninger i digtet.Gad vide hvad han havde ment om et Danmark som igen er i krig ??Næppe noget godt.@Vilt og vakkert…Jeg er så enig med dig …God helg fra mig til dig..

  11. Heisann! Dikt er kjærkomment, og det finnes dikt til alle anledninger, alle stemninger. Tenk hvilken fattig verden vi hadde hatt – uten dikt!Go´hælj til deg fra meg.

  12. Tak for din kommentar :-)Bravo, digte er en glimrende tolkning af D'et!"De små børns smil" er smukt og tankevækkende. Det sidste digt var nyt for mig og absolut et bekendtskab værd.Personligt holder jeg meget af det stræke og barske digt "Brændende Europa"

  13. @TorAa…åhhh ja og spændet er vældigt meget større end det jeg har vist her. Manden levede et hårdt liv og blev ikke så gammel.Jeg har læst og kommenteret på dit for mig utroligt koselige D-indlæg.Drøbak er et dejligt sted :-))@Siw Aina…jeg holder meget af digte og kan kun anbefale det :-))

  14. @Maria G…Digteren Nis Petersen døde som alt for ung, iøvrigt mange mange år før jeg blev født. Men han skrev virkeligt fra hjertet…@Petunia…Jeg synes også det må være fantastisk at kunne. Jeg har selv syslet lidt med at digte for mange år siden, men INTET som disse to fra denne mand….@Bea…Det fantastiske er at digte kan sige så meget på så lidt plads :-)) Og nu må jeg lige ind og læse dit digt…..@Tro håb og Kærlighed…Det er nemlig lige det de kan….@Madame…Kender du til Nis Petersen? Jeg har altid følt at han skrev lige drekte fra hjertekulen….@Juliana…Ja det er også en meget smuk fortælling om kærlighed under svære forhold….@Sommertid….Jeg er SÅ enig med dig….@Halina…Tak :-))

  15. Se der ja, jeg skrev og om dikt for det var så mye å velge i på bokstaven D, jeg endte med det som var nermest D for meg og det var dikt…du valgte et dikt av andre jeg skrev mitt selv men jeg priser deg for at vi hadde samme løsning.. ha en Deilig helg…

  16. Jeg har alltid misunne dem som klarer å dikte slik som dette og dem som kan dikte på rim. Er helt håpløs på det..Flott D innlegg:)

Der er lukket for kommentarer.