Dansk vand (denne gang) og ænder

Jeg skulle lige et smut på biblioteket efter en bestilt bog og ville have et billede af mælkebøtterne i Folkeparken…Billede 001
Andrikkerne kan være nogle rigtige bæster, med både voldtægt og mord på samvittigheden i parringssæsonen, men denne her hun-and så ud til at have fundet løsningen….Ihvertfald fulgtes hun yderst fredeligt rundt af 2 andrikker….
Billede 006
En lille tur forbi eet af de mange små vandhuller i parken for at se om der mon var ællinger, gav mig lidt af en overraskelse, og her skal jeg nok afsløre at der altså ikke er gået den store ornitolog tabt i mig. Stor viden om de lokale vandfugle har jeg heller ikke, men er ret sikker på at de næste fotomodeller vist ikke er helt almindelige i  danske parkanlæg…Men vurder selv, og hvis nogen derude ved hvad det er for en slags ænder, vil jeg meget gerne vide det. Mine gæt er kun lige præcist gæt….
Billede 010

jeg gætter på: Pibeand (hun)
Billede 015
ingen gæt her, er helt blank
Billede 018
Gravand (tror jeg)

Billede 020

Rustand (tror jeg)
Det tog jo lidt tid at komme forbi de spændende ænder og egentlig var det jo ællinger jeg så efter, og minsandten om ikke der var held med det….
Billede 023
8 små dunbolde blev jaget ind under skræpperne da jeg kom listende med mit kamera. Jo jo hun passer godt på de små, hende andemor.
Fuglekasser til sangfugle er der sat op i massevis…
Billede 036
Smukke søer med spejling har vi så også her midt i Roskilde måtte jeg konstatere, og det der bare skulle blive et lille smut gennem parken kom til at strække sig over 1½ time, men solen skinnede, jeg var i læ for vinden og kunne næsten glemme at det var koldt om fingrene….
Billede 039

Billede 037

7 meninger om “Dansk vand (denne gang) og ænder

  1. @Berliner…spar på krudtet søde :)) De navne jeg har sat på er det jeg har googlet mig frem til, men der er stooore usikkerhedsfaktorer i min genkendelsesevne ;-))Samtalen gik fint :-))

  2. Jeg er for træt til at google på de der ænder. Det er ellers en ting jeg gerne gider dimse med. Men dælme nogle dejlige billeder! Det ville jeg da lige af med. God aften til dig! Og jeg håber at din samtale gik godt?

  3. @Inge…Jeg prøvede faktisk at google mig frem til eet eller andet, men blev ikke klogere. Men du har så evigt ret..PYT PYT PYT med navne, skønne er de og et friskt nyt syn i vandhullet :-))

  4. Smukke billder.. Jeg mener at kunne huske… at der for en del år siden blev der sat forskellige lidt anderledes og eksotiske ænder ud netop i Folkeparken. Men om det er noget jeg har drømt eller det er virkelighed… det husker jeg ikke, og har heller ingen anelse om hvad de hedder… tænker også det er lige meget, de kommer jo alligevel ikke når man kalder..:-))

  5. @Anne…Det er nemlig det de er, meget smukke :-))@Madame…Ret utroligt syns jeg, med så eksotiske ænder i min lille dam. Nogle gange skal man bare åbne øjnene og SE :-))

  6. Tænk at der er så dejlige oplevelser i en park i Roskilde, sikke nogle smukke billeder! Nej jeg kan desværre ikke sætte navn på ænderne, ud over måske Rasmus og Louise – men det må være helt fortryllende at gå der, hvor du gik. Det er jo et åndehul midt i byen.Ha' en dejlig onsdag, Annette!

Der er lukket for kommentarer.