Boganmeldelse

Anne B. Ragde: Berlinerpoplerne

berlinerpoplerne

Thorun er 37 og datter af en bonde fra Trøndelag i Norge. Gennem hele sit liv har hun kun mødt ham en enkelt gang, og kender ham derfor kun fra telefonsamtaler.

Da farmoderen skal dø beslutter hun at rejse til Trondheim og møde både far og farmor og, skal det vise sig, 2 farbrødre.

Både Thorun og den bøssede farbror, der de sidste 20 år har boet i København uden kontakt med familien i Norge, planlægger et ultrakort besøg. Men tingene udvikler sig ganske anderledes. Bag beskrivelsen af både Thorun, hendes far og de 2 farbrødre lurer en gammel glemt historie som har påvirket hele familiens evne til vise kærlighed. Farmor har ikke været det mest charmerende menneske på kloden, og farfar’en som stadig lever er nærmest ikke-eksisterende.

Har du nogensinde besøgt det område af Norge, vil du umiddelbart genkende Thorun’s far’s gård. En gård som kunne være statelig og smuk, men bestemt ikke er det længere.

Anne B. Ragde beskriver sine personer meget præcist og kærligt. Også de af dem der måske ikke lige er de mest varme og kærlige personer. Der er ingen tvivl om at hendes research har været virkelig grundig. Faktisk så grundig at det bliver min eneste negative kritik af bogen; der er et par steder hvor hun anvender fagudtryk som ingen almindelige mennesker ude i den virkelige verden bruger.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Ragde’s bøger, kan denne, som er den første af en trilogi, varmt anbefales. Jeg glæder mig til biblioteket får den næste hjem til mig.

4 meninger om “Boganmeldelse

  1. Startede med at høre "Berlinerpoplerne" som lydbog, men er takket være Anne gået over til at se den som film på DRk. Har planer om at høre fortsættelserne på MP3.

  2. @Rigmor….Marianne og hendes børn er også i mine tanker. Ikke til at forstå sådan en tragedie….@Anne…Nej det har jeg misset. Men det er da gået op for mig hvor populære bøgerne er; jeg er nr 10 på ventelisten til nr 2….:)

  3. Nå er jeg så heldig å ha DVD filmen om berlingepopplerne. Og jeg har vært på gården filmen ble spilt inn. Men jeg har ikke lest boken selv om den står i min bokhylle, men kanskje……..Akkurat nå er det Marianne som er i mine tanker, det er så uvirkelig.

Der er lukket for kommentarer.