Scener fra et værtshus……..

Der står 3 mænd ved en bar på et værtshus. Gennemsnitsborgere med fast job, færdig med kone1 (muligvis også kone2) og igang med drikke alle de bajere som kone1 (og muligvis også kone2)  så grumt har forhindret dem i at drikke. De snakker om det som mænd på værtshus snakker om; biler, bajere, patter og deres egne glimrende selv.
Mand1, vi kan jo kalde ham Holger, modtager den ene sms efter den anden. De første svarer han på, men efterhånden stopper svarene og han udtaler, dér i venners lag, noget om krævende kællinger der ikke kan få nok, hvilket udløser adskillige tø-hø’er hos kammeraterne og indforståede blikke. Sådan forløber flere halve timer.
Ind af døren kommer en absolut nydelig kvinde, vi kan jo kalde hende Helle, med hovedet højt og stolt rejst og et umådeligt stålsat blik. Hun styrer direkte mod de 3 mænd, ormer sig ind imellem Holger og de andre mænd. Alle 3 ignorerer hende og Holger vender endda ryggen til hende. Hermed er mændenes snak om biler, bajere og patter og egne fantastiske selv lissom afbrudt.
Helle køber en øl til sig selv og kæmper med at holde fast i det stålsatte, men underansigtet er allerede her begyndt at bævre.
Holdende godt fast på sin Classic i et glas MED fod, begynder hun at stå og hviske til Holger. Holger hvæser ud af mundvigen sine svar. Helle køber flere øl og de bliver hældt ned i et raskt tempo. Tårerne står nu i øjnene på hende. Mand2 og mand3 begynder at signalere utilfredshed til Holger, som ender med at vende sig mod sine kammerater igen og genoptage snakken om biler, bajere, patter og deres helt vildt fantastiske selv, sådan fuldstændigt hen over hovedet på Helle, som bliver mindre og mindre.
Helle holder sin plads, men bliver mere og mere forstenet at se på. Mandesnakken bliver mere og mere anstrengt at høre på og efterhånden følger hele baren i det gedulgte med i “dramaet” ved baren.
Mand2 og mand3 opgiver mandehørmen og fortrækker, muligvis hjem til kone2 og den (engang)  varme  mad.
Helle fortsætter med at stå og hviske insisterende til Holger, som fortsætter med at hvæse tilbage, mens han forsøger at flirte med mig bag baren (absolut IKKE vellykket) og forlader efter et stykke tid helt  stedet, let slingrende.
Helle krakkelerer i ca 8 minutter, hvorpå hun genoptager aktiviteten med sms’erne indtil der tydeligt vis ikke kommer flere svar og også hun vakler ud i en tilkaldt taxa.
Jeg tænkte ved mig selv at nu har hun forhåbentligt forstået at ham der Holger på ingen måde er interesseret i hende, og gå så for hulen da et andet sted hen og prøv at finde en ordentlig mand, når du ellers er blevet ædru igen. Tænkte jeg!!!!!
____________________________________________
I søndags kommer Holger ind og slænger sig ved baren uden mand2 og 3 og begynder at tale om det som mænd taler om ved en bar; biler, bajere, patter og Holger, Holger, Holger, Holger, Holger, Holger………………………………………….
Igen begynder hans telefon at gløde med sms’er, og vel ca hver 3. svarer han på indtil Helle (mindst lige så nydelig som første gang)  træder ind ad døren og stålsat sætter sig ved siden af ham. Jeg forventer jo en gentagelse af scene 1, men næeh nej da.
Det går op for mig at hun faktisk er ansat af ham. Søndag, der ved baren uden mand2 og 3, kysses der og hviskes intenst om guderne må vide hvad?? Lige indtil hun bliver insisterende og han bliver afvisende.
Han går og hun drikker sig i hegnet mens hun småtuder.
____________________________________________
Nu er jeg ret spændt på hvor mange af den slags Strindbergske dramaer der skal udfolde sig for mine øjne mens jeg stadig arbejder der og OM jeg når at glemme det diplomati, der ligger implicit i mit job, og siger til hende at hun for F….. da må tage sig sammen og finde en anden slags Holger at kaste sin kærlighed/sit begær på. For det er godt nok svært (for mig) at holde mund.
Igår var jeg træt. Træt på den måde at jeg bare skulle være indadvendt med fussball (sikke iøvrigt en møgkamp!!!!), en god bog (det blev til “Når djævelen holder lyset” af Karin Fossum) lidt sund slik og tidligt i køjen.
Billede 008
Nu er jeg klar til nye 10 timer bag baren………………..

10 meninger om “Scener fra et værtshus……..

  1. Jøsses! Lettere hårrejsende, men supergodt fortalt. Fik lige et deja-vu fra de år, hvor jeg selv stod i sådan en bar – altså som væskeuddeler :-)KH Gittemay

  2. @Rimkoger…Hehe, fortsættelse følger. Og det bliver grummere endnu…:-))@Lone…Ja man skal lade meget flyve lige ret igennem fra det ene øre til det næste, det er helt sikkert :-))@Madame…Det er en ren cliffhanger, bare vent :-))@Inge…Åhhh nej !!! Nå så pyt da, de får en invitation :-))

  3. Kunne du ikke inviterer Holger og Helle på besøg på din nye arbjedsplads. Vi er da nødt til at vide hvordan det går med dem..Knus til dig.

  4. Pyha, det er jo en ren gyser, Annette! Jeg synes, det må være frygtelig svært ikke at blande sig. Du fortæller rystende godt … :-)Ha' en god aften, klem!

  5. Når man arbejder et offentlig sted, hvor folk kommer og går, følger der mange historier i kølvandet. Nogle tragiske og andre sjove og inspirerende. Nogle gange har man lyst til, som dig at ruske op i dem – men det kommer der sjældent noget godt ud af. Man kan lægge øre til, men husk at lade være åben til den anden side, så det kan komme ud igen. Bortset fra det, kunne jeg lige se Holger og Helle for mig, og glæder mig også til at høre mere 😮

  6. Tak for din kommentar ;-)Hvor har du ordet din magt. Og tragedien vil rulle videre og videre. Helle vil blive ved med som møllet, at blive trukket mod lyset (en osende tranlampe) og brænde vingerne. Men selvfølgelig kan man da håbe….

  7. @AnneF…Historierne skal nok fortsætte. Næste arbejdsplads er også et værtshus og lur mig om ikke der også er en Holger og en Helle ;))@Rejen…Frygteligt svært at holde mund….jeg har jo lyst til at ruske hende ;))

  8. Hej Annette, du fortæller godt, og man kan næsten se dem for sig, og det er jo lidt tragi-komisk , men kan godt forstå dig, det med at sige et par ord til "konen, tror også det ville være svært for mig at lade være hvis jeg var så tæt på..Hav en god dag…

  9. Sikke da en historie. Kan du ikke bare blive hvor du er Annette. Vi skal da følge med i hvad der sker. Konen (helle) bliver helt sikkert aldrig klogere, sådan er det bare. Holger er der så mange af, at man tror at det er en kloning som er løbet løbsk. Følelser er en svær ting, ikke mindst hvis der også er alkohol i store kvantum involveret. Værdighed er endnu sværere, den holder ofte så kort.Det er da altid noget at helle overhovedet kan finde Holger, men hun kender jo adressen så godt.

Der er lukket for kommentarer.