ABC — K

Denne uges bogstav i Petunia’s ABC leg er K.
Mit K skal stå for katte.
FORDI: Jeg elsker katte !!! Og det gør jeg FORDI:

  • de er nærmest umulige at opdrage på
  • de elsker os mennesker fordi vi fodrer dem og giver husly, og KUN derfor
  • de bliver vilde i samme sekund de går ud over dørtærsklen
  • de er elegante
  • de er stærke
  • de er snu og eftertænksomme
  • de “pleaser” os for at opnå fordele
  • de kan blive fornærmede
  • og for 100 andre grunde…..

Den første kat i mit liv var Fru Frederiksen’s gamle sære hunkat, som ikke ville aes på halen. Det lærte jeg som 5årig lynhurtigt at respektere.
Den næste kat, min mors, samlede min mor op på et sygebesøg hos gamle mennesker på en forlængst nedlagt gård. Den skulle kun liige være hos os til de rette ejere dukkede op. Det blev til mange mange år efter jeg var flyttet hjemmefra og det var stor sorg for min mor da den døde.

Min helt egen første kat hed Sebastian, eller bare Basse i daglig tale…..Billedet herunder er taget engang han havde været forsvundet i 6 uger og havde tabt 6 af sine 10 kg’s normalvægt og var “lidt” træt.
IMG
Han flyttede rundt med mig, og var ret ligeglad med hvor han befandt sig, bare jeg var der. Han levede stort set af Whiskas dåsemad (and og hjerte, tak!!!) og det endte med at koste ham livet. Han fik nyrestop og måtte akut-aflives.
Sebastian levede adskillige år sammen med Zander, en fin fin perser, som min daværende svigerinde ikke havde tid til, så han flyttede ind hos os…
IMG_0002
I forbindelse med en flytning, tog Zander fast ophold midt i enten en kasse, eller som her en dukkevugge. Det var somom han fornemmede at han hellere måtte holde sig til der midt i alt roderiet. Han flyttede også med os da vi flyttede på landet. Desværre nåede han ikke at lære at bilerne ikke standsede for ham, så hans liv endte under en bil kørt af 2 ulykkelige unge piger, som heldigvis stoppede og ringede på.

Den næste i rækken er Tilde, som pludseligt en dag stod i haven og skreg af sult. Da var hun ca. 4 måneder gammel. Hun blev fremlyst højt og lavt, men ingen savnede hende tilsyneladende, så hun blev selvfølgeligt boende hos os.
På billedet herunder sidder hun sammen med een af sine killinger, Mikkel,  fra det første og eneste kuld hun nåede at få inden også hun blev ramt af en bil.
IMG_0008
Tilde’s killinger boede i hele huset og ingen af dem flyttede hjemmefra. Her et typisk eksempel på foretrukkent sovested:
IMG_0007

I Tilde’s kuld var der 2 hunkatte. Murphy, her med sit kuld i min seng:IMG_0006
Og Malou, højgravid:IMG_0005
Det var stor underholdning at have to katte med killinger samtidigt, omend lidt voldsomt så nogle af de mindste killinger i hvert kuld blev aflivet umiddelbart efter fødslen så vi ikke helt druknede i katte. Malou og Murphy beholdt 3 killinger hver og passede hinandens unger, så den kattemor der lige var til rådighed gav mælk til de unger der var sultne.

Mikkel og Zigurd flyttede med mig efter skilsmissen….
IMG IMG_0001

Da jeg i efteråret 2005 skulle flytte i lejlighed hvor jeg ikke måtte have kat med, måtte de videre til gode hjem. Siden har jeg desværre ikke haft kat.
Derfor kan man engang imellem møde mig, siddende på hug, tale smigrende med een eller anden fremmed kat. Hvis jeg er heldig, nedlader den sig til at “snakke” lidt med mig, inden den går hjem til sin egen menneskefamilie….

Bumledyret herunder,er slet ikke er min men Inge’s, og heldigvis passer jeg hende ofte og gerne:IMG_0044
Jeg håber det engang igen kan lade sig gøre at have kat. At være ejet af en kat er sundt for sjælen og utroligt afslappende.
Se mange mange flere eksempler på K her. God læselyst……

22 meninger om “ABC — K

  1. Takk for en hyggelig kommentar på Kamelhiet som nå er i ferd med å gå over til cyberspaces evige beitemarkerKatter holder ut med oss mennesker som du sier, bare på grunn av mat og husly. Kosen tar de som en bonus de kan klare seg uten når det passer.Håper du stikker innom http://karavanseraiet.no/ som er den nye bloggen min 🙂

  2. Ojojoj! Så många söta katter!Härliga ord och mysiga bilder.Ja… katterna är väldigt speciella djur, jag älskar de också :))Tusen tack för ett härligt besök hos mig :))Mvh Halina

  3. Ah, jeg liker dette innlegget ditt – katter er fantastiske dyr og det er jo bevist at det er godt for helsen å ha en pus!Så synd at du ikke kan ha katter der du nå bor, men fint at du har mulighet til kontakt med disse herlige dyrene likevel 🙂

  4. Så mange katter da…det er skikkelig fine dyr katter, har selv hatt tidligere men ikke nå.. takker og for fin kommentar.. ha en fin lørdagskveld i sommernatten..Bea

  5. Morrn.Många kattbilder i dag/i går.Fina.Jag tror att dine 109 regler passartill manfolk også, måske ikke alle…Min kommentar-funktion ät OK nu.Ha de bra.Hasse A

  6. @Madame….Jeg havde en kæreste engang som mente at jeg elsker dyr, i særdeleshed katte, højere end mennesker. Og måske havde han ret :))@Gitte…Det er netop deres anarkistiske indstilling jeg er helt vild med :-)) Måske lykkes det en dag..igen :-))@Maria…Katte kan ellers godt trives i en lejlighed, det kræver blot at man aktiverer dem lidt mere end når de kan komme ud :-))@Donald…Så absolut..og her er der altid plads til en kat mere på maven :-))Mine katte har altid haft kradsebrædt eller lignende, og så har de kunnet komme ud, så jeg har aldrig fået noget revet i stykker…Nogle gange har de brugt kokosdørmåtten, men det er jo også ok :-))@Kenni…det er sjovt at du fortæller om katten der passede på dig. Mange mennesker tror at en kat kan kvæle et spædbarn i en barnevogn, men det tror jeg simpelthen ikke på..Det er utroligt omsorgsfulde :-))@Vilt og vakkert…Frygtelig trist histrie med de ællinger og mågerne…Dejligt derimod at dine katte har en plæne at ligge på og nyde solen :-))@Anette…Ja ikke :-))@Henny…Griner, du har helt ret. Den form for slavevirksomhed er stærkt vanedannende :-))@Petunia…Godt at papegøjen siger fra om de kommer for tæt på. Dine katte er sikkert allerede igang med at overveje hvordan de får slagten den spændende fugl :-))

  7. Bumledyret minner meg litt om min katt i fargene :)Ja, katter er sannelig interessante dyr og de er så like oss mennesker at det kan bli litt skummelt innimellom :)Ha en strålende helg 🙂

  8. Herlige kattebilder! Jeg likte godt det av deg med alle kattene i fanget, på skulderen og rundt omkring!!Jeg vet at det ikke e rmeg som er sjefen i huset – det er våre to katter! Vi er bare tjenere!Men i dag er Todd og Silver passe fornøyde. Vi har fått en papegøye som de er meget interessert i. Men du som den skriker når de kommer for nærmt!!God helg til deg!

  9. Jeg håber også, at du får mulighed for at have kat igen. Har man en gang prøvet at være katteslave, kan man næsten ikke undvære det igen.

  10. Heisann Annette!Nydelig om kattene dien. Jeg skrev om våre i forrige runde av ABC.Nå ligger dem begge og dovner seg på plenen.Abdungene er nok ikke spist av fisk fordi det er ingen fisk i dammen. Naboen observerte et hersens måkeraid over dammen den dagen de forsvant. Vanligvis forsvinner en og en av gangen, og andemor sitter igjen med en eller kanskje to. Har aldri før skjedd at alle forsvinner på en gang. Kjempetrist :O(Ha go' hælj ;:OD)

  11. Som barn havde mine forældre en kul sort hankat. Den lå altid ved min barnevogn og passede på mig. Som om, at det var dens fornemmeste opgave i dens tilværelse. Den blev desværre kørt ihjel i en for tidelig alder, så jeg fik aldrig mulighed for, at kende den så jeg kunne huske den noget bedre.

  12. Hvor er det godt at høre om kattenes familier og morsomt at se billederne. De har haft det godt. Jeg kan da godt forstå at du synes to kuld på en gang var rigeligt! På den anden side er det jo naturens gang, og det bør man vel sætte mere pris på end om man lige har en kat for meget på maven :-)Hvordan undgik du at få ting kradset istykker?

  13. Maria G

    Så fint du skriver om dina katter!Bilderna är helt underbara! Jag gillar också katter, men vill inte ha någon då jag bor i lägenhet.Trevlig midsommar!

  14. Ja, det er jo snak, man kan sætte sig ind i :-))). Har selv 3 stk. og vil meget meget nødig undvære at have kat. Elsker de dyr. Og af præcis de samme grunde som dig – især elsker jeg deres anarkistiske verdenssyn :-)Håber du en dag kan have kat igen.KH Gittemay

  15. @Annemarie…Ja sådan tror jeg også Bumle tænker :-))@Anne…Det er også det eneste der er galt med det sted jeg bor, at jeg ikke må have en kat…ØV, men hurra for Bumle :-))@Inge…Ja det har været et værre menageri ind imellem :-))@Annette…Det er en rigtig god ting at hjælpe en kat fra et internat. Der sidder mange rundt omkring, og sikkert også i Holland.Alt for mange sunde og stærke katte bliver aflivet helt unødvendigt. Jeg ville ønske flere mennesker ville hente deres nye kat sådan et sted :-))

  16. Nej, altså Annette, sikken en pragtfuld reklame for en kat, bedre kan det bare ikke gøres!Vi (husbond og jeg) har igennem en del år haft en snak om, at familien skal udvides med et 4 benet medlem. Min mand elsker katte og har altid haft kat, jeg til gengæld har aldrig haft kat, men savner at have hund igen.Du har i hvert fald gjort dit til at det bliver en kat fra internatet, der flytter ind her engang efter sommerferien ☺. Tak for et skønt indlæg.

  17. Hej Annette, fin måde at skrive om K på…og jeg kan kun give dig ret…..At være katteejer eller….at være ejet af en kat, er en herlig ting…..og fine/søde katte du har haft, og elsker farven på Bumle, den er så flot uanset om det er din eller Inges kat….Bumle mener sikkert at I begge to tilhører hende….

Der er lukket for kommentarer.