ABC — L

Vi er nået til L i Petunia’s norske ABC-leg.
Boende her i Roskilde er det oplagte valg Lejre Forsøgscenter. Ja det har skiftet navn til Sagnlandet Lejre, men stedet er det samme som det har været altid.
Jeg har besøgt det mange mange gange i årenes løb og har vel de første 100 papirbilleder derfra, men benyttede fridagen med sol og blå himmel idag til en tur derud, så der kan komme helt dugfriske billeder på dagens indlæg om L.
Turen ud til Lejre går gennem en utroligt smuk allé, som mig bekendt er een af Danmarks længste alléer.  For nogle år siden blev hovedparten af de store gamle træer fældet på grund af sygdom,  men heldigvis plantede man nye træer og de er allerede så store at det igen ligner en rigtig allé.
Billede 006
Det sidste stykke vej op mod Ledreborg Slot er de gamle træer der dog endnu og det er helt magisk at køre ind i den dunkle skygge.
Billede 007
Herefter passerer man golfbanen inden man kommer til Herthadalen og Schweitzerhuset, som i gamle dage var et traktørsted hvor de unge i Roskilde kørte ud til i weekenderne. Idag holdes der selskaber i smukke og fine rammer med fantastisk mad.
Billede 009
I og omkring Roskilde og Lejre har der været Konger fra tidernes morgen, så det er et oplagt sted at lægge et center som Lejre, som fortæller om vores tidligste færden her på egnen. Helt tilbage fra tidlig stenalder, hvor een af de helt store udfordringer var at udhule egestammer, så man også kunne færdes på vand.
Billede 015
Billede 018
Det kan være en god idé at starte med en tur rundt i hestevogn, så man fornemmer områdets størrelse inden det går til fods rundt.
I en del af områdets gamle huse bor og lever mennesker hele sommeren. De går klædt som, og lever som, man gjorde dengang. Herunder en mor fra ca. 1850 med sine 2 døtre der lige fik et lift hjem til landbohuset de bor i denne uge….Billede 020
Men min start gik ved stenalderen’s små hytter…Billede 034-vert
Og fortsatte igennem et næsten forhistorisk landskab, hvor man for en stund kan glemme højspændingsmaster, asfalterede veje og murstensbyggede huse…Billede 032
Jernalderbyen er også beboet i denne uge…Billede 037
og de mandlige “jernalderfolk” var igang med at tilberede laks..Billede 038
Kvinderne kogte suppe, te og ost….Billede 039
På vej mod landbohusene møder man værkstederne. Her er væverier, smedier, garverier, pottemagere og farverier…..Billede 025
I landbohusene blev der også kogt middagsmad, for som een af kvinderne sagde. “Det tager 2½ time at lave et varmt måltid mad”.Billede 041
På vej ud kan man i butikken købe alverdens ting og sager….Beklædning, mjød, legetøj, bageforme, sandaler, smykker og garn. Billede 011
Med mig hjem kom 600 gr garn og et halssmykke..Billede 046 Billede
Kommer i forbi Roskilde, kan nogle timer på Lejre forsøgscenter anbefales på det varmeste. Der er et hav af forskellige sjove aktiviteter til børnene. Dyr der kan klappes og dyr der ikke må klappes…Billede 028
……bål der må tændes og økser kan man øve sig i at svinge. Eger kan der sejles i og pølser kan ristes på bålet. Rigtig god fornøjelse.

Denne her gang prøver jeg at nå rundt om alle ABC-bloggere for at læse og kommentere, det lykkedes ikke i sidste uge :-))

Læs mange flere eksempler på L her.

27 meninger om “ABC — L

  1. Sikke nogle dejlig billeder. Der er gode ideer, når man er på Sjælland. Til at komme ud og se noget andet end bare storbyer.

  2. @Margit…Selv tak :-))@Rimkoger…Sådan et besøg bør du unde dig selv :-))@Petunia…Ja og det er så koseligt med alle de glade unge mennesker :-))@Kamelryttersken…Ja gør endeligt det. Så langt er der heller ikke fra Nordsjælland :-))@Irene…Det skal du gøre :-))@Ulla…Godt du forstår teksten, ellers er du mere end velkommen til at spørge, så skal jeg forsøge mig på norsk eller svensk :-))@Anette…Ja, og tænk engang..Til kun 40 kroner :-))@Ditte…Jeg hade såmænd kun mig selv med og det var alligevel ganske dejligt :-))@Melusine…Jeg er helt vild med historie og det den kan lære os :-))@Moonbeams…Som jeg har skrevet til andre. Kom endeligt på besøg. Der er meget at se på disse kanter.Også udover Lejre :-))

  3. Et veldig spennende sted! Og så mange flotte bilder du har derfra :)Veldig moro at det har så lang og interessant historie!Takk for kommentar hos meg, fint at min L var til nytte for deg slik at du fikk navngitt planten din på altanen 🙂

  4. Jeg tror ikke jeg har været i Lejre siden man startede forsøgscentret! Men nu skal jeg altså derned igen og opleve historien, selvom jeg ikke har børn at tage med. Tak for dejlige billeder og inspiration til ferien 🙂 God søndag!

  5. Tack för besöket och kommentaren på bloggen min, det värmer:-)Men vilka underbara bilder du bjuder på och all information. Toppen! Inte för att jag kan danska men de gick ganska bra att läsa.Tusen tack.Ha en fin fortstt helg/Ulla

  6. Fore et herlig sted! Flott innlegg med mange fine bilder! Får lyst til å dra dit …… fint at de syke trærne ble erstattet og at alleen er tilbake!

  7. Var i Vikingeskibsmusset med mine foreldre i -71 tror jeg d var. Men må nok en tur i den retning neste gang slekta på Nord-Sjælland står på kjøreplanen

  8. Det er vel fullt hus i Roskilde nå med musikk og ungdom:)Imponerende! Her var det virkelig mye å se og ikke minst ta bilder av:)

  9. @Bea…Næste gang så :-)) Der tager kun lidt mere end ½ time fra København :-))@Vilt og Vakkert…Ja det skal nok passe, det har heddet forskellige ting i årenes løb :-))@Tine…Tak, det var det jeg ikke lige kunne huske :-))@Randi…Tak for de ord :-))

  10. En lille oplysning, hvis du kan bruge den …Ledreborg Allé bliver kaldt for Nordeuropas længste allé og den er da også hele 7,3 kilometer lang, hvoraf de 5,3 kilometer strækker sig som en snorlige linie i det meget smukke kuperede landskab.

  11. heisann!Der har vi vært, engang guttene var små, men da kalte vi det Lejre frilandsmuseum, stemmer det?Vi syntes det var et fantastisk sted.Jeg har sansen for museer som lar de besøkende få være aktive.Når det gjelder legevendelrot kan det godt være at den virker beroligende. teksten jeg gjengir er jo fra 1628, så nye egenskaper kan ha kommet til senere.Ha en skjønn uke ;:OD)

  12. @Ellen…Jammen jeg har boet i Roskilde i 5 år og er på forsøgscenteret for første gang idag i mere end 20 år :-))Jeg skriver mig Middelaldercenteret bag øret :-))

  13. @Inge…Ja det skulle i gøre. Der er utroligt smukt derude og vejret skal jo blive fint … knus@AnneF…Hvor spændende at du er kommet der så meget. Og fint at du kan se at meget er forandret. Sådan skal det helst gå på 20 år :-))@M and D, Norway…Hehe, din datter kommer nok ikke til Lejre på denne tur til Roskilde. Men jeg kan fortælle at de har super vejr på festivalen og at stemningen er god derude :-))@Henny…Ja det skal du gøre. der er meget levende og spændende derude :-))@Veronika…De kunne klare sig med lidt dengang :-))@TorAa…Du har ret. Der er meget at lære der. Men glade skal vi nok være for at tingene har udviklet sig…De levede hårde og korte liv dengang :-))@MariaG…Det skal du gøre, og så kan du få kaffen hos mig bagefter når du kommer til Roskilde :-))

  14. Her bor man bare SÅ tæt på og har ikke været der. Den eneste gang, vi har prøvet, var der lukket…Det ser meget spændende og interessant ud, så vi bliver simpelthen nødt til at gøre et nyt forsøg. Jeg var lidt imponeret over garnfarverne og forstår godt, at du måtte have noget med hjem. Hvis du nogensinde skulle komme forbi Middelaldercenteret ved Sundby (Lolland), er det også et besøg værd.

  15. Maria G

    Vilken underbar plats och så fina bilder därifrån. Ska absolut besöka detta ställe om jag kommer till Roskilde nångång.Trevlig helg!

  16. Du store verden,her bringer du dine lesere inn i spennende verden.En verden der forteller de aller fleste i den moderne burde lære av:For hva gjør man så, den dagen der ingen elektrisitet eller olje er?Det kan man så lære i Lejre.Nydelige bilder.ha gerlige sommerdager;-)

  17. Takk for en flott reise gjennom Lejre. De gamle båtene var utrolig flotte, tenk så annerledes dagens båter er! Ønsker deg en flott og kreativ helg:)

  18. Jeg har aldrig været i Lejre, men det ser bestemt spændende ud, så hvis jeg kommer på de kanter, kunne det da være, at man skulle tage et kig!

  19. Tak for rundvisning. jeg kom først i firserne ret jævnligt i Lejre. På den tid arbejdede jeg i jernalderlandsbyen i Odense. Vi havde en del udveksling med hinanden og alle andre tilsvarende steder i DK. Det var nogle lærerige og sjove træf. Jeg kan se at der er meget som ser anderledes ud, nu.Tak for inspiration.

  20. Ahhh en dejlig tur som selvfølgelig starter på Ledreborg Alle og ender i Lejre forsøgscenter. Tak for inspiration, måske skulle man bevæge sig derud en tur i løbet af weekenden.Knus til dig

Der er lukket for kommentarer.