ABC — O

O for orlogsskib. Nærmere bestemt Kongeskibet Dannebrog.

Der er sikkert ikke mange der tænker på det, men Dannebrog er faktisk et orlogsskib, som udover at servicere Dronningen og hendes familie, også indgår i flådens forsvar af Danmark.

  • Kongeskibets dimensioner:
  • Længde: 78,43 meter
  • Bredde: 10,40 meter
  • Dybgang: 3,62 meter
  • Mastehøjde: 23,00 meter
  • Deplacement, fuldt lastet: 1238 tons
  • Hovedmaskineri: To stk. dieselmotorer B&W Alpha Diesel, type 6T23L-KVO a  870 HK
  • Hjælpemaskineri: Tre stk. dieselmotorer SCANIA, type DS 11o1 MO 1 a 136 kW
  • Fart: 13,5 knob
  • Aktionsradius: 3600 sømil
  • Et hovedeftersyn blev udført i 1980-1981.
  • På vej over den gamle bro i Sønderborg spottede mit venstre øje Dannebrog ved kajen foran Sønderborg slot, og chaufføren blev øjeblikkeligt bedt om at vende bilen så vi kunne komme tættere på. Som sagt så gjort og hermed følger nogle billeder af Danmarks smukkeste Orlogsskib, fotograferet i tirsdags.

    Billede 019 Billede 021 Billede 023 Billede 025

    Citatet i teksten er sakset fra Kongehuset hjemmeside. Om øvrige danske Orlogsskibe kan læses mere her.

    Mange flere ord og billeder om O kan læses her.

    21 meninger om “ABC — O

    1. Flott på O. Jeg har også fotografert Dannebrog ved Sönderborg slott. Ved flere anledninger har Dannebrog seilt oppover norskekysten i følge med det norske kongeskipet.

    2. @gunknitter…Ja hun er smuk Dannebrog :-))@Kamelryttersken…Dejlig kommentar og godt at læse at det norske Kongeskib også kommer omkring. Det mente jeg nu nok men ville ikke gøre mig klog på det :-))

    3. Joda, det norske kongeskipet "Norge", er da utaskjærs i ny og ne. Nå sist var det i Stockholm og huset kongefamilien under prinsessebryllupet i juni.Kongefamilien bruker ofte "Norge" når de er på besøk rundt om kring i kystnorge. Vil tro det også har vært i Bergen flere ganger, Petunia :)Det har forresten to "Bergen" diesler som hovedmotorer ifølge http://www.oslosurf.com/innhold/00000108.shtmlSelv om det er det norske folk som har samlet inn pengene og kjøpt "Norge" som gave til daværende Kong Haakon VII er "Dannebrog" mye penere.

    4. Noe maritimt menneske er eg ikkje, men eg kan se forskjellen på en ferge og et kongeskip/dronningskip. Nydelige fotos av et flott fartøy !!

    5. @MariaG….Vores Dronning er vist også meget glad for sit skib. Hun bruger i alle fald adskellige uger ombord hver sommer :-))@Henny…Ja og så morsomt at det er så tydeligt at se at hun er bygget til damp :-))@Helle K…Wauw. Så spændende med din nevø…Du er jo næsten royal :-))@Anette…Det er nemlig meget spændende, det skib. Og utroligt smukt :-))@Living next to me…Jeg har engang hørt vores Dronning udtale at hun netop nyder at kunne rejse med skibet til broderlandede i Norden, fordi hun så stadig kan bo hjemme hos sig selv når hun er på besøg :-))@Petunia…Nej jeg har vist heller aldrig hørt om at jeres Kongeskib sådan sejler rundt i verden. En skam egentlig :-))@Ditte…Det er spændende at komme lidt tættere på skibet :-))@Mia…Det er også svært at forestille sig Dannebrog som et forsvarsskib :-))@TorAa…Ja når man ser et skib som Dannebrog med de smukke linier, forstår man hvorfor skibe omtales som damer :-))

    6. Den skute er uten tvil noe av det skjønneste som er laget.Hvilke linjer hun har. Helt fantastisk.Noe du viser med dine flotte bilder.

    7. Forrige år var Kongeskibet i Frederiksværk og jeg fik et grundigt kik på det, da det lå i havnen. Et meget smukt skib. Fint valg til O-udfordringen 😉 Rigtig god weekend.

    8. Et virkelig fint skip som er en dronning verdig! Vi har kongeskip her i Norge også, men det holder til i hovedstaden og jeg vet ikke om det noen gang har vært her i Bergen.Fine bilder:)

    9. Det er fantastisk flot det skib! Jeg så på et tidpunkt en udsendelse om skibet – om indretningen og personalet og hvad ved jeg. Det var spændende 🙂

    10. Maria G

      Er drottning har ett mycket fint skepp det måste jag säga.Jättefina bilder!Trevlig helg!

    11. @Inge…Et utroligt smukt skib o0g når Dannebrog vejer for vinden mister jeg helt pusten :-))@VillHvile…Haha, tak skal du have. Om det er kreativt ved jeg ikke, men smukt er skibet :-))@Vilt og Vakkert…Haha, sikke ne historie om jeres Kronprins. Den havde jeg ikke lige læst. Det var da godt han kom op af vandet igen i hel figur :-))@Madame…Er glad for at bidrage med nyt :-))

    12. Heisann!Disse kongeskipene er så smekre.Tror ikke jeg ville ha latt vår kronprins styre denne. Han har ikke vist særlig sjøvett i det siste. Mye avisomtale: Havna i vannet uten vest mens båten fortsatte å kjøre i ring – brått kunne vi ha vært uten tronarving – vet ikke om jeg burde ha et smil etter dette ;:OD)

    13. Det var da utrolig raskt levert! :)O, satt jeg akkurat å tenkte; o…o….o…. og ping; Annette med Orlogskaptein! Setter en femmer på at dette er ukens mest kreative løsning! Hmm…o….o….o….

    Der er lukket for kommentarer.