1, 2, 3, ……. færdig

Fik jeg lige lyst til at bage mere efter “mormor-bollerne”???…..det gjorde jeg nemlig!!!

  1. surdej har stået natten over med ekstra mel og vand
  2. surdejen, ristede havregryn, lidt speltmel, lunkent vand, hvedemel og salt (til allersidst) er rørt godt med Inge og Hasse’s gode røremaskine, og så ser det sådan ud:Billede 1003
  3. 4 timer og 3 x sammenfoldning af dejen senere er den næsten 3 gange større:Billede 1004
  4. Nu skal den ud på bordet, som er drysset grundigt med hvedemel og smuldrede havregryn, og forsigtigt trækkes til en rektangel:Billede 1005
  5. Dejen foldes ind over sig selv 2 gange og jeg vender altså foldesiden  nedad, selvom det strengt korrekte er at vende åbningen ud mod siden:Billede 1007
  6. Vupti; forsigtigt op på et stykke bagepapir på et spækbrædt og ind i den 250 grader varme ovn. Ja pladen skal også være varm., Derfor bagepapiret på spækbrædtet, så dejen kan glides ind i ovnen lynhurtigt så der ikke sker varmetab:Billede 1008 
  7. Efter ½ time ved 250 grader (de sidste 10 minutter skruet ned til 225) ser brødet sådan ud (bankeprøven er altid god, for måske skal det have 5 minutter ekstra):Billede 1011 Billede 1012

De der ristede havregryn er ikke min idé, men manden der har lært mig at bage surdejsbrød, Martin hinsidan.

Og så vil jeg  bare afslutte med en opfordring til at bage surdejsbrød. Det er nemt. Det er lækkert. Det er billigt og så er det en del sundere end alt det lyse brød vi ellers køber i supermarkederne………

10 meninger om “1, 2, 3, ……. færdig

  1. Nam-nam!!!! Jeg prøvde en gang å bake surdeigsbrød fordi jeg fikk det servert i Danmark, og det var så velsmakende, men det gikk ikke så bra…. Mulig jeg skal ta utfordringen og prøve igjen for ditt brød så jo kjempegodt ut:) Flott T-bidrag du har:) Her er det i dag strålende flott vær, og vi er snart klar for fjelltur, selvsagt med kamera!Ønsker deg en fin og strålende søndag:) Klem fra Veronika

  2. @Rosemary and thyme….Det er virkeligt godt brød, og ja en dygtig læremester som kan lære fra sig, blot med at skrive blog :-))@Fruen…Det kan anbefales :-))@Guri…Det er mindst lige så nemt som rugbrødet og du kan sagtens bruge samme surdej :-))@Annemarie…Du må bare igang med at bage :-))@Anja…Ude til højre på min blog er et billede af et brød og hvis du klikker på det kommer du direkte over til svenske Martin som er en sand brødmester. Der finder du opskrifter og vejledninger…Det er faktisk ret nemt :-))@Viilhvile…Boller er dejligt engang imellem, men surdejsbrød er godt og nærende….se du bare at komme igang :-))@Madame…og de samme boller, bare bagt på surdej er faktisk en del sundere :-))

  3. UH, det ser bare så lækkert ud, Annette! Jeg tror ikke, jeg har prøvet at bage med surdej – her bagte vi speltboller med knækkede rugkerner for nogle dage siden, og de forsvandt som dug for solen :-)Ha' en dejlig weekend!

  4. Har tenkt på å bake surdeigsbrød mange ganger, men alltid blir det til at vi slenger sammen det samme gamle slumpe-brødet vårt 🙂 Vet du hva vi hadde i kveld? Varme boller; helt direkte inspirert av dine deilige!Klem

  5. Åh…det så da virkelig deilig godt ut!! Kanskje jeg må prøve dette også? Vi har jo levd på ditt danske rugbrød:))Ha en fin kveld, knus til deg:)

Der er lukket for kommentarer.