Der var engang

Der var engang, og det er der sådan set stadig, en kvinde, som havde tilbragt utroligt mange ferier i Sverige og Norge, men aldrig havde været tæt på en elg.

Altså sådan tæt nok på til at kunne tage et ordentligt billede, ude i skoven.

Der var blevet fotograferet massevis af elge, som endte som en utydelig prik mellem træstammer langt langt inde i en skov. Der var blevet fotograferet massevis af træstammer hvor der sekundet forinden havde stået en elg. En stor een, oven i købet.

Det var hun altid parat til at sværge på.

Kvinden havde trasket rundt i elgspor og bare vidst at der på eet eller tidspunkt havde gået, eller ville gå, en elg lige netop her.

Hende der kvinden, er jo mig, og idag skete et mindre mirakel på turen rundt i skoven.

Pludseligt lød den umiskendelige lyd af stort tungt dyr på vej gennem skoven. Kameraet var ikke i lommen, men kunne umuligt “fange” ryggen af den elg jeg så omtrent 300 meter væk.Billede 064

Jeg listede nærmere og kunne hele tiden høre den flytte sig. Det føltes næsten som gemmeleg.

Mens jeg gik og tænkte øv bøv og andre mindre pæne formuleringer, og kunne høre alle mulige: “jaja, det  var sikkert bare et rådyr, du så” for mit indre øre, kunne jeg pludseligt høre den meget meget tæt på, og denne gang var vindretningen på min side, så jeg “frøs” og prøvede at gå i eet med de omgivende bøgestammer.Billede 065

Nu gjaldt det om at den ikke drejede skarpt til venstre for så ville jeg igen have et billede af en næsten ikke-existerende elg.Billede 066 Billede 068 Billede 067

Den stod, som du kan se, pænt stille længe NOK. Og så var det så nok med alt det modelarbejde og underlige knipseri, syns den….Billede 070

Jeg tror jeg helt glemte at trække vejret mens vi stod der overfor hinanden, med kun ca. 6 meters afstand.

Det blev ihvertfald derefter jeg sank ned på en væltet bøgestamme og drak ½ liter vand, mens puls og hjerteslag normaliseredes igen.

Sikke en oplevelse.

27 meninger om “Der var engang

  1. Ja altså, jeg er sent på den som altid, men jeg vil skisme da også gerne lige sige tillykke med din første elg "in natura". Skøn skøn oplevelse. Hvor er du bare heldig. Og alle vi fotoforrykte herude i blogland er helt blege af misundelse, men som flere skrev – på den helt gode måde! 🙂

  2. @Viilhvile…For mig er det første gang :-)) Jeg ved godt at nogle af jer der bor i skovene nærmest møder elg HVER dag, men sådan er det ikke for os danskere :-))@Nick…A breathtaking experience Nick. Thanks :-))

  3. @Ellen…Helt ærligt, havde det nu været en stor tyr, var jeg sikkert død af skræk :-)) Men heldigvis var det ikke det og heldigvis lod den sig fotografere…Så du har HELT ret, jeg ville ikke bytte dag med dig idag :-))Og vedr. elgmærket er jeg simpelthen NØDT til at finde ud af hvor jeg køber sådan et….

  4. GODT gået. Fanget… Knipset… Og flot, at du nærmest forfulgte den; det er jeg da ikke sikker på, jeg ville have været modig nok til. Jeg har i vores næsten 14 år lange sverigeskarriere kun set en elg tæt på to gange, og det var ikke så tæt på som du var i dag. Årh, hvor kan jeg godt forstå, at det var kæmpestort. Jeg har lidt på fornemmelsen, at du ikke ville have været interesseret i at bytte med mig mht. til dagen i dag? 😉

  5. @Annemarie…Det er sådan en oplevelse jeg vil have igen. Så pyt med (næsten) alt andet :-))@Anette…En meget skøn oplevelse og så med billeder til følge. Det havde ellers været en klassisk annette ikke at have kameraet klar :-))

  6. Åh hvor fantastisk Annette! Sikke en skøn oplevelse. Tænk sig at være så tæt på så stor en elg!! Dejlige billeder – også det af egernet 😉 Nyd den skønne natur der er i Sverige 🙂

  7. Ej for pokker sikke en oplevelse, jeg kan da godt forstå at du var vildt ophidset og helt flad bagefter….hvor er den stor når den sådan er tæt på…..godt at denne her stod stille så du kunne fange den med kameraet….godt gået….;-D

  8. Tillykke med 'fangsten'…jeg drømmer stadigvæk. Det tætteste, jeg har været på en elg, under mine efterhånden mange ferier i Norge, var lyden….:-))KH Gittemay

  9. Wauw sikke en oplevelse og fantastiske billeder du fik med dig hjem at det store smukke dyr. Stort tillykke, siger hende der er en lille smule misundelig – altså på den gode måde. 🙂

  10. Åh, hvor heldigt! Jeg har haft hus i Sverige gennem mange år og kun én gang for mange år siden, har jeg mødt en elg, endda med sin unge på slæb. Der var heller ikke mange meter mellem os og jeg tror heller ikke jeg trak vejret. Jeg kan næsten ikke beskrive hvordan det føltes, at se dette mægtige, og alligevel næsten lydløse dyr, så tæt på – ærefrygt måske. Jeg glemmer det aldrig. Men jeg har desværre ingen fotos… Fantastisk oplevelse, Annette!

  11. HipHip og mere HIP.. Det er stort Annette, både at se elgen, men allerstørst at du fik billeder af den.. Skide godt gået og stort tillykke med din første rigtige vilde elg.. :-))

  12. Sikke en fantastisk naturoplevelse, Annette – det var vel nok flot, at du fik den i kassen! Klem og ha' en dejlig dag ovre i de svenske skove 🙂

  13. Neeej, hvor ville jeg gerne have været med lige der! Jeg er vild med elge, men har aldrig set dem i virkeligheden (jo, i svensk zoo, men det gælder ikke…). FLOT billede du fik taget! 🙂

  14. @Anne…Nemlig, fantastisk er det helt rigtige ord i denne sammenhæng :-))@Susling…Wauw ja, det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg må have sådan et mærke. Du må fortsætte med at eliminere de daglige udfordringer og så lykkes det nok en dag med dig og mig og svensk skov :-))

  15. Nøøøøøjjjj! Nu kan du købe dig et elgmærke og klistre på Saab'en. Gid jeg havde haft mulighed for at være taget med dig. Jeg trænger til elg, svensk skov og dit overblik.

Der er lukket for kommentarer.