Björkes torp

Jeg syns ind imellem at jeg bor temmeligt småt, derhjemme i Roskilde. Irritationen over ikke at have et soveværelse, ALTID at skulle have en slags orden i tilfælde af at nogle skulle finde på at ringe på døren, osv osv fylder nogle dage…

Men men men. På min tur igår fandt jeg en stensokkel til et gammelt torp. Den slags findes masser af steder i de svenske skove, men det er første gang jeg ser eet der er så småt som dette.

Billede 042

Billede 041

Huset har været ca. 180 cm (jeg ved det fordi jeg lige akurat kunne ligge der  –   jeg prøvede) og ca. 4 meter i længden.

Det er svært at forestille sig et liv levet der, med tændt ild, kogekar, en soveplads, et sted at hænge det klamme snavsede tøj efter en lang arbejdsdag i skoven. Det har nok været nogenlunde udholdeligt om sommeren når der er lyst, men den lange lange mørke vinter hvor han kun har kunnet arbejde ganske få timer og skullet tilbringe resten af tiden i det lille bitte hus ??

Eftersom huset ikke blev bygget større, er der en del der tyder på at Björke ikke klarede udfordringen.

2 meninger om “Björkes torp

  1. hvor trist for Bjørke…sikke et hårdt liv at have….men kan godt forstå at det er irreterende at sove i stuen….rart at kunne lukke døren til soveværelset og bare lade det rode….fortsat gode fridage…

Der er lukket for kommentarer.