Kurt Wallander

I aftes blev jeg færdig med den uigenkaldeligt sidste bog om Kurt Wallander.

Forfatteren, Henning Mankell, lægger ham væk på den aller fineste måde.  Ikke 2 ord om den metode, det kan du selv finde ud af i Den orolige mannen.

Nogle gange er det trist at lægge en lang stribe bøger væk, men jeg har noget at glæde mig til. Det er nemlig kun den sidste roman om Wallander jeg har læst og den har jeg læst på svensk. 5-6 af de tidligere står et sted i reolen eller kælderen, og er aldrig blevet læst færdigt i dansk oversættelse. Af besynderlige årsager har jeg aldrig læst en bog af  Mankell til ende i dansk oversættelse. Jeg har slugt alle filmudgaver men det er altid noget ganske andet end forfatterens egne ord, så  nu er det bare at sætte igang fra en ende af med bøgerne på origanalsproget.

den orolige mannen

12 meninger om “Kurt Wallander

  1. @Inge…Ja den kan du roligt glæde dig til :-))@Anette…Jeg kender slet ikke Åsa Larssons bøger, så fortæl endelig når du kommer igang :-))@Annemarie….Uhhh, Jussi er bare god, men Åsa kender jeg ikke :-))@Madame…Ja de er rigtigt gode. Snup gerne filmene også :-))@Ellen…Jo lige præcist !!! :-))@Jønne…Det med at læse på et andet sprog end dansk giver flere nuancer, syns jeg. Jeg læser også gerne på engelsk og norsk :-))@Annette…Og det er faktisk ligegyldigt hvilke af hans bøger du finder frem. Manden skriver bare godt :-))

  2. Henning Mankell, ham kender jeg kun af navn, jeg har aldrig læst nogle af hans bøger. Men når jeg ser din begejstring, så kan jeg se, at det skal der laves om på.Godt, at "Ladies night" gik så fint, herligt med sådan en pigeaften.

  3. Jeg har hørt Den urolige mand som lydbog og syntes godt om den så mon ikke jeg hører nogle flere engang. det vil jeg da håbe! Jeg kan huske jeg valgte den i en periode hvor jeg hørte alle Liza Marklunds krimier og på et tidspunkt trængte jeg til noget skrevet af en mand og om en mand. Jeg forståer ikke i gider læse så meget på svensk frivilligt! men det må i selvfølgelig selvom.

  4. Ja, den var smaddergod, og nej, vi må ikke afsløre noget her, men efterlod den dig ikke med en følelse af et savn, der ikke rigtig er opstået endnu?Og med en følelse af, at "åh, jeg håber det aldrig må ramme mig"?

  5. Det lyder som en varm anbefaling af hans forfatterskab, Annette – jeg må have fat i den første i fart 🙂 Jeg har kun hørt godt om hans bøger, så nu må det vist være på tide …Ha' en rigtig god søndag aften!

  6. Jeg har ikke fået læst nogen af hans bøger endnu, men har da tænkt mig at anskaffe dem….lidt af gangen, lige nu er jeg i gang med Jussi Adler Olsen, Kvinden i Buret, jeg købte 3 forskellige af ham i Netto….Han skriver også godt, og spændende……Åsa Larsson skriver hun også krimi'er ?…..God læselyst.

  7. Det er ikke mange dage siden jeg blev færdige med Den urolige mand. Jeg mangler at læse Danselærerens genkomst. Nu skal jeg i gang med Åsa Larssons bøger 🙂

  8. Jeg har læst hele striben på original sprog, lige på nær "den orolige mannen", den ligger stadig og venter i bunken af ulæste bøger.. Den kan jeg glæde mig til, kan jeg forstå.. 🙂

  9. @Catarina…DU skal også læse Italienske sko af Mankell. En meget sød og rørende lille bog om ensomhed og kærlighed :-))@Ditte & Helle…Jeg glæder mig også, men er de6t ikke underligt at jeg aldrig har kunnet læse dem på dansk :-)) OG Helle, ja jeg blev også vemodig til sidst …..

Der er lukket for kommentarer.