Klimakteriemakrel

Hvis vi kan enes om at piger/damer/kvinder ind imellem med rette kan kaldes SILD (læs det positivt, for himlens skyld)….Som i lækre, smækre og cool. Kan vi det ?

Kan vi så også enes om at piger/damer/kvinder med rette kan kaldes klimakteriemakreller når den indre termostat går fuldstændigt itu og temperaturen kører op og ned mellem de gængse 37 grader og helt ekstreme 57 grader, og man (jeg) står og ligner en fed glinsende makrel, med sved på panden og røde kinder.

Jeg sveder for tiden. Om natten. Mens jeg står fuldstændigt stille. Mens jeg står midt i en snak i baren. Jeg tager trøjer af. Og på. Sover med dyne. Og uden.

Og ved i hvad….Det kan sagtens blive værre.

hedeture billedet er lånt på nettet et sted

21 meninger om “Klimakteriemakrel

  1. Kære alle sammen…Jeg er jo ikke specielt forbavset over at mange herinde har erfaringer med hedeture osv…Heller ikke over at der nok er flest af den holdning at de der hedeture skal vi bare igennem. Jeg har truffet det valg at få hormoner i een eller anden form, da jeg simpelthen ikke kan fungere med 57 grader på mit job. Og så må jeg jo bare vente og se om det kommer til at fungere :-))

  2. Ja, det var Rimkogerens held *LOL*Havde han vidst, at hans held – at møde mig få år senere – blev totalt, så havde han helt sikkert levnet nogle få dråber til mit HELBRED ;)…dog skal jeg ikke klage over de problemer, jeg fik i et par års tid. Rent vand uden brus sammenholdt med andres hotte beretninger; kontra havde jeg storblødt i gu' ve' hvor mange år, og kun p-piller gav et bedre liv, tilmed kontrolleret!

  3. Jeg læste engang, at røllikesnaps skulle være god mod klimakterieproblemer. Jeg lavede en flaske, den er for længst drukket og tænk: Den slags problemer har jeg aldrig haft. Morale: Hellere forebygge end heldbrede.

  4. Det er selvfølgelig ikke noget trøst for dig, som står lige midt i al bøvlet med nattesved plus diverse andre irritationsmomenter, men jeg er sluppet nådigt igennem, uden brug af diverse midler. OK, vi har det varmt om natten, selv om vinduet står pivåbent, men det skyldes altså at vi er skiftet til vinterdyne, sådan en lækker svensk tingest, som bare er varm, varm og atter varm.Der er desværre nok ikke andet at gøre end at håbe, at du kommer nogenlunde smertefrit igennem kvalerne.Knus

  5. Åh ja, jeg ville jo lyve, hvis jeg påstod, at jeg glæder mig til den der overgangsalder ;-). Men jeg håber da, at jeg kan tage den med samme mængde humor som du!

  6. Jow, jow jeg er også en makrel…efter jeg fik fjernet min livmoder for 5 år siden begyndte jeg også med det der nattesvederi…men det har egentligt været væk en lang tid nu…måske jeg kunne håbe på det var det!

  7. Heisann!Interessant spørsmål du stiller om vår tidlige feiring av de dødes dag. Jeg vet at høstblotet har med de døde å gjøre.Dessuten er det mye interessant på denne siden, men ikke svar på spørsmålet ditt.http://www.arild-hauge.com/runekalender.htmOm høstblotet:Når alveblotet var en fest for de døde, så ser vi symbolikken ganske klart; vinteren i seg selv er nemlig et veldig godt symbol på døden med sin kulde, sitt mørke og sin livløshet. Derfor skulle den feires på samme tid som man feiret de døde.http://ek-erilar.haakonjarlshird.no/#post100Finnes også innlegg på min blogg om det!Ha fin halloweenkveld, vi går sannsynligvis på kino!!!

  8. Både sild og makrell har vi jo i Norge, men jeg har ikke hørt de nevnt i forbindelse med damer 🙂 Tror derfor det må være noe annet som har skyllet over deg. Deilig helg!

  9. Haha, nå må jeg flire … jeg er i samme situasjon, men har ikke tenkt på meg selv som en makrell! Men termostaten er i stykker, og jeg ser ut som en kokt hummer i blant. Min mann sier jeg ser "sint" ut. Så derfor er alle i omkretsen, også min sjef, advart. Jeg er IKKE sint, bare litt ekstra HOT :O)Ha en fin helg! Hilsen Irene

  10. Det er næppe nogen trøst, men vi er i samme båd. Jeg er ellers noget af en frossenpind, så det er helt utroligt at jeg kan få sådanne svedeture. Jeg har altid sovet med åbent vindue året rundt, fordi jeg sover bedst i kulde, så der er ikke meget hjælp at hente nu. Der er døgngymnastik med tøj og dyne her på 2. – 3. år 🙂 Jeg vil ikke indtage hverken medicin eller kosttilskud, så jeg kæmper bravt videre.

  11. hihi, ja jeg plages også af nattesved, dog i mindre pga hormontilskud, det har jeg valgt fordi jeg var så utilpas af alt det svederi om natten….kunne dårligt huske hvad jeg selv hed når jeg stod op om morgenen, så jeg får Femal, og selvom jeg ikke helt har sluppet for hedeture så er de ikke så slemme mere at jeg skal skifte undertrøje 2-3 x om natten….men jeg glæder mig da til når det er overstået……

  12. Du kan tro, jeg kender det – det er noget med at bruge lag på lag tøj, så man kan tage af og tage på igen og igen 🙂 Hellere det end at tage hormoner syn's jeg. Klem og en dejlig aften til dig!

  13. Heisann! Vel hjemme igjen etter to dager med konferanse. I bussen tilbake må det ha vært nærmere 40 varmegrader og den siste biten vifta jeg med et magasin som en ekte spansk senora med vifte, for å få lufta i sirkulasjon og litt kjøligere kinn… eller så jeg ut som ei kjerring i klimakteriet? Har aldri før kjent meg så til de grader oppheta. Sant skal sies så satt det ei ung frøken i nabosetet, bare i korte ermer, så det var heldigvis ikke bare jeg som ble plaga av varmen….

  14. Velkommen i klubben, som heldigvis er ved at være overtået for mit vedkommende, men jeg husker alt for tydeligt de år, hvor det simpelthen ikke kunne lade sig gøre at fryse. Jeg sov for åbne vinduer året rundt, og stakkels John måtte have ekstra tæpper oven på dynen, fordi der nærmest var frostfrader i soveværelset. Og jeg smed dynen flere gange hver nat :-DSjovt nok blev jeg aldrig syg af det.Jeg havde svoret højt og helligt, at jeg aldrig ville gribe til kunstige midler i forbindelse med overgangsalderen; ingen form for medicin og SLET ikke hormonbehandling. Det er trods alt en naturlig tilstand, hvor ubehagelig den end kan være, så det skulle bare overstås. Det blev den jo også, så fat mod, Annette…

  15. Træls og mere træls.. 🙂 Jeg slap meget nådigt igennem den overgang.. men havde dog et par hedeture eller 15.. 🙂 Intet hjælper, det er bare at vente til det går over igen.

  16. Huff,vet du er redd det er overgangsalderen jeg også,som du har møtt :)Gruer meg veldig til jeg får det,min mor var hardt rammet,hun gikk flere år gjenomvåt og dusjet flere ganger om dagen. Så fikk hun våt eksem av all dusj…he he jeg synes så vondt i henne. Men humor har alltid vært familiens overlevelse innstinkt når ting blir vanskelig.Jeg husker jeg brukte humor,ang hennes lidelse,så plutselig en dag ble mammas brune øyne svarte (da er hun sint) Bare pass deg Renate,en dag er det din tur,og husk dette er arvelig. Nevnte aldri humor i denne situasjonen igjen ;)he he…Klems

  17. Må nå le av deg 😉 en makrelll???? Nei vet du hva det er da nok at man kommer i denne overgangsalderen om man ikke skal ligne på en makrell også. 😉 Nå har jeg at mange andre plager, så denne termostaten som du snakker om, som fyker opp og ned, lar vente på seg her hos meg. Jeg fryser for det meste. 😉 Ha ei fin helg. Klem.

Der er lukket for kommentarer.