ABC Scandinavia C

Cavia Porcellus

Eller på dansk: marsvin……..:-)

Sådan et par stykker er flyttet ind hos mig i går. Marsvin har jeg haft i flere omgang i mit liv. Og i en lille lejlighed hvor jeg hverken må have hund eller kat er marsvin et oplagt valg når jeg gerne vil have dyr som selskab.

Lad mig lige præsentere:

Møffe:19112010 (1)

Sofus:19112010

Jeg har købt 2 (hanner) fordi marsvin er ekstremt sociale dyr, og mine arbejdstider ville efterlade en enkelt som ensom i alt alt for mange timer.

De flyttede ind ved 11-tiden i går og er stadig vildt skræmte af alle de nye lyde og lugte, men de har dog spist lidt i løbet af natten og er også begyndt at småpludre lidt med hinanden. Marsvin har ihvertfald 4 klart forskellige lyde, som betyder hvert sit.

En brummelyd som fungerer både som advarsel, men også i forbindelse med kurtisering af hunnen.

Hyggekvidren, som bruges i flokken til at fortælle at alt er godt eller når marsvinet bliver kælet. Lyden svarer til når katten spinder.

“Fløjten”, et slags skrig der lyder som om dyret fløjter og som bruges af unger der er blevet væk, eller hos dyr i bur som et “jeg er skidesulten, giv mig mad” eller “hey der, du har købt mig, kom og kæl mig”.

Fårekylling eller solsortelyden, som man som ejer kun meget sjældent hører. Hvis et marsvin siger sådan, stivner resten af flokken af skræk. Ja de bliver nærmest paralyserede.

Det næste stykke tid skal gå med at gøre Møffe og Sofus tamme. Så tamme at de mindst een gang dagligt kan få en løbetur på gulvet. Og imnes det sker, har jeg tid til at marsvinesikre diverse ledninger og så videre. De hedder nemlig ikke gnavere for ingenting, sådan nogle marsvin.

37 meninger om “ABC Scandinavia C

  1. Nårhhhhhh – hvor er de søde! Og jeg er rigtig glad for at du har fået to, så de kan holde hinanden ved selskab. Efter min mening burde dyr ALDRIG gå alene! De kan forstå hinanden og kommunikere på en anden måde end sammen med os mennesker. Jeg er sikker på, at I bliver rigtig glade for hinanden!

  2. Så søte Møffe og Sofus er!Jeg hadde en gang en hetterotte som sov under dynen sammen med meg og hunden – kjekt med selskap av disse dyrene 🙂

  3. @Kisser….De er supersøde og stadig meget sky, men med lidt tålmod kommer de nok frem fra bunken af hø, og de bliver ikke sluppet fri på gulvet før de er tamme og ledningerne er sikrede :-))

  4. @Mona…Det er mest almindeligt i Danmark når man bor til leje at man ikke må have hverken hund eller kat, men så sådan 2 små et udmærket alternativ :-))@Susanne…Ja det bliver rigtigt hyggeligt når de begynder at ville kendes ved mig :-))@Kamelryttersken….Jeg kunne ikke komme ind på dit C-indlæg idag, men prøver igen senere. Ja du kan lige tro at ledninger osv skal sikres. De æder jo alt sådan nogle gnavere :-))@Ellen…Jeps, der blev jeg lige reddet på stregen. Seriøse marsvinefolk mener helt sikkert man skal have 2 ad gangen. Mindst.Men dem jeg havde som barn led nu ingen nød selvom de var enedyr :-))

  5. Det var da heldigt, at marsvin lige havde et passende latinsk navn til dagens bogstav 🙂 Søde dyr – og godt, du købte to, tror jeg…God ABC-weekend til dig 🙂

  6. Åh, vilka sötnosar! Perfekt val i stället för hund eller katt. Fast jag har aldrig hört talas om förbund mot hund eller katt i Sverige, men har förstått att det inte är helt ovanligt i Danmark.

  7. @Halina…Ja den sne der falder her lige nu, bliver helt sikkert heller ikke liggende :-))@Emerald Raptor…Ja de er fine :-))@Stegemüller…Det lå lige til højrebenet ;-)@Madame…Jeg kan nok slet ikke lade være med at fortælle om dem :-))@Mette…Det er skønne dyr sådan nogle fløjtegrise :-))@Anette…Jeg gør ihvertfald hvad jeg kan for at forkæle :-))@Jørgen…Ja man skulle ikke tro at sådan nogle forvoksede mus kunne være så sociale :-))@Cecilia…Det ville være synd kun at have een, så selvom det på denne måde kommer til at tage længere tid at gøre dem tamme, er det den bedste løsning :-))

  8. Åh, hvor er de dejlige – og søde navne du har valgt 🙂 Nu håber jeg, at Møffe og Sofus hurtigt finder sig til rette i deres nye hjem. Min ene kat hedder også Sofus 😉 Fortæl meget, meget gerne om dem ind imellem! Klem og rigtig god fredag!

  9. Vilken sötnos :))Tusen tack Annette för ditt trevliga besök och fina ord! Glad att du gillar min bild.Ja, jag har set Det stora blå :)) Gillar den mycket. Hos mig kom snö idag, men det är för varmt och allt smälter… :(Ha en fin helgHalina

  10. @Anette…Ja de er kære :-))@TorAa…Jeg må ikke have kat og nøjes derfor med cavia :-))@Annemarie…Det er nemlig gode kæledyr når først de er tamme og det glæder jeg mig meget til :-))@Malys krok…Tak skal du have :-))@Anne…Jeg havde også marsvin som barn. Sådan een der løb frit rundt i hele lejligheden :-))@Rimkoger…Du kan tro jeg skal sikre inden de bliver sluppet fri :-))@Rigmor…Jeg skal også arbejde i weekenden, det er vi jo nogle der må :-))@Helle…Havde det kunnet lade sig gøre, var valget skam også faldet på en kat :-))@Catarina…Ja man skulle næsten tro det var planlagt :-))@Donald…Der er masser af lyd på sådan nogle små dyr, når først de har tilvænnet sig :-))@Inge…Tusind tak :-))@Bente…Ahhh, så er det måske fra dig jeg har navnet. Det dukkede bare lige op og passer jo fint til sådan en lille gris :-))

  11. Nååh, hvor er de søde (og Møffe er da et rigtig godt navn – det hedder min ene kat også 😀 ).Håber du får stor fornøjelse af dine nye venner!

  12. Fantastisk dejlige billeder. Det er en herlig bogstavleg når den giver anledning til sådan nogle søde billeder. Da jeg læste om "fårekyllingen" eller solsorteskriget, havde jeg glemt at det var "Scandinavian ABC"

  13. Jeg har aldrig haft marsvin – for mig er husdyr lig med kat og hund eller måske til nød en fugl eller fisk… mine børn har plaget, da de var mindre, men den går ikke – ikke hos mig 🙂 Men dine ser da søde ud 🙂

  14. Havde også marsvin da jeg boede hos mine forældre …mit hed Putte og min søsters Sussie :-)Min var en arrig dame, der indimellem bed..Held og lykke med dine nye beboere, de ser fine ud 😀

  15. Nåeh og nåeh hvor er de søde, vidste det var små "fløjtegrise" du havde købt..vi har også haft flere marsvin,dvs Josefine men jeg passede dem også, hun havde 5 tk på et tidspunkt..Det er bare nogle herlige kæledyr….Tillykke med dem, de er nuttede…

Der er lukket for kommentarer.