Speltboller på surdej OG gær

Jeg skulle bage surdejsbrød og havde fået lige rigelig fordej (de skal trods alt kun være 9 mænner til den frokost og kun have hvidt brød til osten) såååeh.

Et par store suppeøser med fordej op i en skål

heri kom:

  • ½ liter lunkent vand
  • et par håndfulde speltmel
  • et par spiseskefulde grahamsmel
  • hvedemel og en lille håndfuld groft salt til det lissom hang godt sammen rørt med den een-armede håndmixer
  • ud på et godt meldrysset bord og æltes længe og grundigt
  • hæve en god halv time
  • forme til boller og trykkes med Tina’s brødstempel

Billede 005

  • pensle med æg pisket med mælk
  • efterhæve sådan en 20 minutters tid
  • bage ved 225 grader (endelig ikke varmluft) 12-15 minutter og voila:

Billede 006

Og nu skal der så lige bankes et surdejsbrød sammen af den dej der har stået siden kl. 18 i køleskabet og hævet, og så er jeg forresten klar til 12 timer bag baren.

Kan i alle have en fornøjelig lørdag 🙂

16 meninger om “Speltboller på surdej OG gær

  1. De så gode ut!! Mitt første forsøk på surdeigsbrød gikk ikke særlig bra, men nå har jeg gjort et nytt forsøk med en ny oppskrift basert på surdeig av gjær og den norske surmelka, kulturmelk. Gleder meg til fordeigen er ferdig å jeg kan prøve:) Brødmaten vi har fått servert i Danmark har alltid smakt utrolig godt:)

  2. Nam nam – hvor ser det godt ud! Vi har også haft gang bageriet i vores køkken – nu er vi helt solgt og bliver nødt til at bage vores eget rugbrød fremover :-)Klem og en rigtig god søndag til dig!

  3. Hvor er Møffe og Sofus søde. Marsvin er dejlige dyr – vi har selv haft et par stykker. De blev da overflotte de boller med stemplet. Kan se at du har gjort som man skal nemlig stukket godt ned i dejen. God arbejdsdag søde♥

  4. Dette så fantastisk godt ut! Jeg ble virkelig sulten. Håper du har hatt en flott dag, og jeg setter virkelig pris på de koselige kommentarene du skriver på bloggen min 🙂 Stor klem fra Anette i nord 😉

  5. Nam…disse så gode ut!! Du er virkelig flink til å bake:) Jeg holder fortsatt på med mine rugbrød:)) eller Dine er det vel:) Settes deig hver mandagskvel, da jeg har fri på tirsdager.Ha en fin kveld, klemmer fra meg:)

  6. Tak for din søde tanke, men så skulle du nok have slået et større brød op, medmindre du ville sende en neglefil….Bortset fra det, så ser de rigtig lækre ud.

  7. Det så deilig ut…du er flink til og gjøre det koselig,ikke minst minne oss andre på de koselige timer på kjøkkenet ;)Ha en fin dag på jobb 😉

  8. Hej alle…..De er så blevet en smule tørre de boller, så det skal jeg lige arbejde på. Iøvrigt har jeg glemt at skrive at jeg brugte 5 gram gær sammen med resten af ingredienserne. Billede af surdejsbrødet til herrefrokoste er lagt på bagesiden :-))

Der er lukket for kommentarer.