ABC Scandinavia — D

Jeg greb samme løsning i sidste omgang af Petunia’s abcleg, men denne gang kaster jeg eet af mine egne DIGTE ud til jer. Digtet blev skrevet i 1991, så det er snart en gammel sag:

Surdej

Jeg har lagt en surbrødsdej

Taget opvasken

Tænkt lidt på hjerte

Og smerte

På livets uretfærdighed

…..

man tænker så godt

med hænderne dybt begravet i rugmel

og surdej

eller

opvaskevand.

….

Rigtigt rugbrød skal laves med surdej

opvasken skal tages i etaper

først glas

så tallerkner

så bestikket

så skåle

så gryder

til sidst askebægrene.

….

Livet består af surdej

og snavsede askebægre

ting der skal ryddes op

og stilles til side

rene og pæne

klar til brug igen

…..

Rugbrødet skal spises

med tandsmør

når det er friskt

og et nyt skal bages,

livet skal æltes

vaskes af

stilles til side

og lægges på plads

og startes på ny

…..

selvom det er tidskrævende

og nogen gange

ikke alt for let

annette

1991

Mange flere bud på D’er finder du herabc skandinavien

17 meninger om “ABC Scandinavia — D

  1. Det er et dejligt, men også noget melankolsk digt. Kunne (beklageligvis) ikke lade være at tænke på Rytteriets vældig ironiske digt 'Når Dorthe ælter dej' (kan googles), men de har dog fattet at der er noget meditativt over at arbejde med dej 😉 Rigtig god weekend!

  2. Bra tänkt. Surdej är gott. I Sverige kan vi ibland kalla någon person för en riktig surdeg… hi hiTack för din kommentar – jag trodde att jag redan hade kommenterat här – läste dikten igår och sen blev sen kallad till kökstjänst (lol) och glömde bort mig… *rodnar skyldigt*

  3. Haha, jeg bliver nødt til lige at komme igen, for jeg har også lært at vaske bestik før talllerkener og var SÅ tæt på at skrive det i kommentaren, men tænkte så, at det nok er mig, der husker forkert. Men så kom Vilt og vakkert lige ind fra sidelinjen 😉 Meningerne er delte…

  4. Heisann!Jeg krever mer dikt fra din hånd, Annette… superherlig.Men vi lærte på skolekjøkkenet at først skulle glasstøy vaskes, så sølvtøy/bestikk, deretter tallerknene.Men det spiller vel ingen rolle.Dette fikk meg til å tenke på den læreren du vet. Ho gremtes da ho så meg vaske opp kopper i vaskekummen på jobben i dag. "Det der skaper smitte, bruk oppvaskmaskina," var kommentaren jeg fikk. Til orientering er vi kun et fåtall (5-6 stykker)lærere som drikker kaffe av dem… maken til redd for bakterier!Nå ble det i alle fall fritt for skitne kopper på benken!Ha go' hælj ;:OD)

Der er lukket for kommentarer.