Tid !!!

Mine forældres generation havde mordene på Kennedy og Martin Luther King.

Nutidens unge (og alle vi andre) har 11. september som helt store historiske milepæle.

Og et sted midt imellem er vi nogle der kan huske da John Lennon blev skudt i New York.

Jeg vil på ingen måde sammenligne en popmusiker med hverken Kennedy eller Martin Luther King. Begivenheden tåler da heller ingen sammenligning med katastrofen  den 11. september.

Derimod sidder jeg og forundres over at det faktisk er 30 år siden Lennon blev skudt.

Det er en dag jeg husker så tydeligt.

Jeg var i huset hos et udsendt par der arbejdede på SHAPE, og da min vækkeradio satte igang den morgen med den amerikanske militære radiokanal spillede de noget Beatles, bagefter spillede de et nummer med Lennon og da de satte gang i et tredje nummer på stribe begyndte jeg at lytte til hvad de sagde ind imellem sangene.

John Lennon var blevet skudt ned på åben gade og radioværten var i tårer !!

Hele den dag spillede de intet andet end sange af Lennon, hele Beatles-kataloget og alt hvad der kunne kryde og gå som havde en mening om sagen blev interviewet.

Og 30 år !!!  Helt ærligt……Hvor i alverden er de blevet af ???

Man er seriøst ved at være halvgammel når 30 år gamle begivenheder vækker så klare minder om en ellers begivenhedsløs Decemberdag med madpakkesmøring, aflevering og afhentning af 4 børn, tøjvask og rengøring og indkøb og et frue i huset som var nær sammenbrudets rand på grund af det dødsfald.

13 meninger om “Tid !!!

  1. Jeg husker ikke dagen præcist, men det kan umuligt være 30 år siden, så gamle er vi da slet ikke, at vi kan huske så langt tilbage :o)

  2. @Anemarie…Det der gjorde indtryk var at radioen var så opslugt. Idag gør det indtryk at 30 år kan gå så hurtigt :-))@Inge…Det håb deler jeg :-))@Helle…Men forstår du hvor de sidste 30 år forsvadt hen ??@Anjoe…Det må have gjort et kæmpe indtryk på en dedikeret fan :-))@Catarina…og jeg ved slet ikke hvornår Elvis døde :-))@HighOnLife…I Belgien var det ihvertfald en meget speciel dag :-))@Madame…Jeg kan forstå at Elvis' død vakte mindst lige så stor fourore, selvom jeg ikke selv husker noget om den dag :-))@Ellen…Du har fuldstændigt ret….jeg vil heller ikke bytte mig 30 år baglæns :-))@Jønne…SHAPE ligger i Belgien :-))

  3. Jeg kan også godt huske nyheden om at John Lennon var blevet skudt. På det tidspunkt var jeg 19 år og arbejdede i en møbelforretning hvor jeg kørte møbler ud til kunderne. Jeg befandt mig på Mariagervej i Randers da jeg hørte om det første gang, iøvrigt næsten samme sted som jeg var da jeg første gang hørte at Elvis var død. Da arbejde jeg samme sted, bare som arbejdsdreng og var altid med ude at køre. Men dødsfaldene var nu ikke noget der betød noget særligt for mig, nok fordi jeg bare var en ung knægt og syntes de var nogle halvgamle mænd.. Jeg fandt ikke ud af hvor du var ung pige i huset. Var det USA eller hvad?

  4. Det var et godt eksempel på, hvor chokerende hurtigt tiden går 🙂 Jeg husker oven i købet også mordene på Martin Luther King og JFK – sidstnævnte dog mest pga. mine forældres reaktion.Men ved du hvad? Vi halvgamle har det vist på mange måder ret fedt – jeg ville ikke bytte med at være ung 😉

  5. Jeg husker også Lennons død så tydeligt, som var det i går – det rystede hele verden. Jeg kan huske Elvis' død lige så tydeligt – hvor jeg kørte, da en stemme fortalte, han var død – troede ikke det var muligt …Klem og en rigtig god aften til dig!

  6. Ja, mindes stadig meget tydeligt denne dag.Gik på HF og vi blev alle hurtig samlet i fællesstuen – fjernsynet blev tændt og der bredte sig en stemning af sorg blandet med spørgsmålet: kan det virkelig passe – hvorfor netop ham så var så stort et fred elskende menneske? En stor mand, musiker og lyriker.

  7. jeg kan ikke huske hvad jeg lavede den dag – men jeg kan til gængæld huske hvad jeg lavede da Elvis døde, ikke at jeg var fan af ham eller noget, men en træner jeg have var og hun var helt opløst i gråd. :DMen du har ret, tiden er blevet en underlig størrelse de senere år. 😉

  8. Som mega-fan, ja da husker jeg tydeligt det "chok", der ramte mig, da radioen bragte nyheden. Ordene var jo ikke til at tage fejl af, men det syntes uvirkeligt – fuldkommen som år tidligere med John F. K….og få måneder senere at købe LP'en, der skulle have været opstart til en ny musikalsk æra, men blev finalen, var følelsesmæssigt en barsker ;-)Jeg lytter stadig ofte til Lennons musik, holder meget af hans tekster og musik!Og så var det i øvrigt den gode hr. Lennon, der udtalte – de ofte citerede ord: Livet er det der sker for os, mens vi lægger andre planer…

  9. Jeg var lige fyldt 18 og burde kunne huske, hvad jeg lavede, men det kan jeg ikke – jeg kan godt huske at han døde og der blev talt om det i radioen, men ikke mere.

  10. Jeg kan godt huske han blev skudt, men ikke andet.. Til gengæld står det uendelig klart i min hukommese hvor jeg var og hvad jeg lavede d. 11 september 2001.. hvor jeg var 100% sikker på at nu brød verdenkrig nr. 3 ud inden længe.. Jeg lever stadig i det salige håb at blive blandt den første generation der ikke har oplevet en verdenskrigHav en god dag.. 🙂

  11. sjovt nok, så har lige den begivenhed ikke gjort indtryk på mig…jeg kan slet ikke huske hvad jeg foretog mig den dag…Men du har ret, engang imellem forbavses man over hvor pokker tiden bliver af…Knus til dig..

Der er lukket for kommentarer.