Værtshusparlør #1

Lidt eksempler på en del af det sprog jeg har lært de seneste måneder:

Kan jeg lige få en ren kattebakke  =   må jeg bede om et rent askebæger

At vande kamelerne  =  sørge for en stribe friske øl

En skudsikker  =  danskvand med eller uden citrus (hvis der skal køres mere bil den dag)

Ham/hun har vi ikke været heldige med  =  tæt på uforbeholden kærlighed

Hvilke cigaretter har du?  =  få servitrussen til at rende frem og tilbage

Fløjt i en billiardkegle  =  Kom straks og opfyld vores behov for en ny omgang ved billiardbordet

Jeg gi’r en bajer til musikken =  gider du skrue lidt op for radioen for jeg er helt pjattet med den sang

Et sæt  =  en øl og en lille skarp

En fra bæltet  =  en underberg

En mavevenlig  =  en fra den varme kasse

Hvad skal det koste at blive smidt ud herfra  =  vil du være sød at gøre min regning op så jeg kan betale og vralte hjem

Du mit livs ukronede dronning  =  du er meget sød og jeg respekterer dig

Lad være at krydse vejen i mørke  =  du har en regning liggende og jeg vil ikke risikere at du går ud og bliver kørt over

Må jeg bede om en sekser  =  jeg vil gerne have friske isterninger

Småkage  =  en på lampen

Patchanka  =  vild planlagt drukfest

Influenza =  tømmermænd (kureres bedst med flere øl)

At tale serbokroatisk/russisk/oldgræsk  =  vil du venligst bede mig fedte hjem til mig selv

Billede 073

billedet er fra jubilæumsfesten….

17 meninger om “Værtshusparlør #1

  1. Jeg printer listen ud, så falder jeg ikke igennem, hvis jeg skulle besøge en af de lokale oaser.Fra tidernes morgen: En røvkradser = en ratzeputz (ingefærsnaps 58%)

  2. Dejligt indlæg – jeg er vild med sproglige fornyelser. En bog jeg storelskede som stort barn (og stadig kigger i engang imellem, selv om den er noget antikveret) er Kaj Boms Slangordbog. Sikken sproglig opfindsomhed :o)

  3. Ja man skal jo lærer nyt hele tiden. Der kunne være grundlag for en værtshusguide, for os som ikke rigtig kommer disse "skumle" steder. Tænk hvor galt det kunne gå, hvis man fik sagt noget helt forkert, misforståelser af en vis karat kunne opstå.

  4. Det er da godt, at du kan sørge for at udvide mit ordforråd lidt, da det er yderst sjældent jeg nu om dage, kommer på et dansk værtshus. Nogle få kendte jeg, men de fleste var ny viden for mig.Solen er lige brudt igennem hernede, så derfor solskinsknus til dig.

  5. Hov var da på Barbarbar til sidste blogtræf, det er da vist også en slags værthus..bar?Varm hilsen til dig på en kooold onsdag 🙂

  6. Jeg skulle da virkelig have en tolk med hvis jeg kom på værtshus, for jeg kendte ikke et eneste. Men har nu heller ikke været på et de sidste 30 år, fnis. Har lovet mig selv, at jeg vil på pub hvis jeg engang kommer til Irland, men bliver helt svedt ved tanken om irsk pubsparlør :-))

  7. Hehe.. der er mange sjove udtryk, nogle giver mere mening end andre.. men det giver mening at alle kender dem, ellers bliver det da noget roderi.. 🙂

  8. Det er skønt at lære nyt :)Jeg kan se, at udtrykkene stort set er de samme, som dengang jeg var ung og tilbragte mange timer på det lokale værtshus 😉 til min mors store bekymring.

Der er lukket for kommentarer.