Mangler !!!

Jeg spiser fisk mindst 2 gange ugentligt. I forrige uge blev det faktisk til fem dage i træk jeg spiste fisk, dampet, stegt, røget og på dåse, og det er måske lige i overkanten.

Den største del af min lækkersult stilles ved at spise nødder, mandler og rosiner. Indrømmet; nødderne er for ca.  halvdelens vedkommende smagt til med salt, chilli, teriaky eller noget andet lækkert mums, men nødder er det da !!

Jeg spiser multivitaminer OG ekstra Dvitamin. ved siden af fiskeolien (se bare mere fisk) og ingefæren med gurkemeje hver dag. Jeg får gode juicer af gode grøntsager og frugter ihvertfald seks af syv dage.

Jeg har godt ikke fået overdrevet meget sol det sidste halve år, men hallo, har i det ?  Det har lissom været den længste vinter i mands og kvindes minde, men jeg var da på Zakynthos otte dage sidste sommer.

Ikke desto mindre viste blodprøverne at jeg lider af Dvitaminmangel. Resten af blodprøverne var superfine. Der er ikke antydning fejl på noget som helst, ej heller tegn på leddegigt, lige bortset fra de der manglende vitaminer.

dvitamin

 

Det er mine hofteled og tommelfingerled der laver ballade og grunden til at jeg overhovedet skulle besøge en reumatolog. Det kunne vel ikke være andet end slidgigt hos en gammel krage som undertegnede, der har arbejdet fysisk siden jeg var seksten og som igennem de sidste 16 år har haft slidgigt i begge knæ. Men det kan det åbenbart godt, og før jeg er grndigt undersøgt vil doktormanden ikke sætte ind med indsprøjtning af binyrebark i nogen af mine led. Og det tror jeg nu nok jeg er ret taknemmelig for.

Næste skridt er en knogleskintigrafi. Den skal påvise om der er andre steder i skelettet der er betændelsestilstande, men jeg gætter i al ydmyghed på at en sådan undersøgelse IKKE kan vise hvad betændelsen evt. kommer af.  Nå, never mind….måske er der lys for enden af tunnelen…

fra friheden til indkøbscenter 019

billedet er fra i gårs tur igennem Vigerslevparken

9 meninger om “Mangler !!!

  1. God morgen 🙂
    Jeg overvejer det hele, men skal lige have en række svar på andre ting inden jeg fylder mig med flere vitaminer og mineraler.

  2. Jeg har en fornemmelse af at man har ændret “D-vitaminmangel”, man har sat grænsen højere, bl.a. fordi man har opdaget, at D-vitamin ikke er som andre vitaminer, men er en slags hormon, der skal være til stede for at der dannes hvide blodlegemer til immun-systemet, til sygdomsbekæmpelse.

    Men i alle fald fortalte min læge, at han ikke ville pålægge mig at indtage supplerende D-vitamin, men at han kunne afsløre, at det gjorde han selv. Jeg køber nogle dråber til børn! De er billige og er vel en slags levertran 🙂

    I radioen hørte jeg Carsten Vagn Hansen og TV-doc – men også andre i Videnskabens Verden – fortælle at man har opdaget, at mennesker på 60 år kun danner 1/4 af de solskins-D-vitaminer, som unge mennesker danner.

    Fortalte lægen dig ikke om disse ting?

    En betændelse i knæet behøver ikke at “komme af noget”, der er hele tiden bakterier i kroppen, og det er immunsystemet, som bekæmper dem. Det er faktisk ret effektivt, og kan gå hen og blive *for* effektivt, så får man fx. hudafskalning eller noget i den retning.

    Inflammation er betændelsestilstand, hvor der ikke er nogen betændelse, men hvor kroppen tror at der er en betændelse. Det opstår typisk som “tennis-albue” eller muse-arm. Det kan også være en skulder, der pludselig ***”exploderer”*** ved overanstrengelse (som min gjorde sidste efterår).

    Pas godt på dig selv.

    1. Det er kendt hos mig med slidgigt (i knæene) gennem de sidste 16 år, så da jeg igennem det sidste årstid får tiltagende smerter i eller omkring tommelfingerled, hofteled og skulder går jeg bare ud fra at det nok er det samme.
      Det er så først nu jeg er blevet set af en reumatolog, og jeg må sige han er grundig. Der er taget røntgenbilleder af hænder, hofter og skuldre og INGEN slidgigt har vist sig. Udefraset er det dog tydeligt at et eller andet skaber sig i i mine tommelfingre, hvorfor han vil have mig til skintigrafi.
      De blodprøver han tog var perfekte hele vejen igennem UNDTAGEN på Dvitaminniveauet, og det vil han også have undersøgt nærmere inden han begynder at sprøjte usunde ting og sager ind i mine led.

  3. Mon ikke det hjælper lidt efter lidt, hvis du bare får dækket behovet for D-vitaminer? Jeg har det ligesom dig; jeg har også arbejdet siden jeg var seksten, og jeg kan da godt mærke det i knæene efterhånden – de er ikke så glade for trapper. Men binyrebark vil jeg nu gerne være fri for…

  4. Tænk at D-vitaminmangel kan vise sig på den måde – det var jeg slet ikke klar over, men nu er det jo nemt at få dig smertefri i en fart. Hvor er det dejligt!

Der er lukket for kommentarer.