Aj, hvad er nu det ??

Det er sjældent jeg lægger ører, eller øjne for den sags skyld, til reklamer. Jeg syns det er spild af tid og jeg er ret sikker på at jeg er rimeligt “påvirkningsfri” når jeg handler store eller små ting.

Fordi tv’et har kørt på en mindre lødig kanal hele formiddagen (dovenskaben længe leve) har jeg alligevel fanget en reklame for en større burgerkæde.

Det drejer sig om en bestemt burger som, og jeg citerer reklamen direkte; “danskerne var nede med”.  Jeg kan jo godt regne ud at det skal betyde, og jeg kender såmænd også det oprindelige amerikanske slang (to be down with it), det gør det bare ikke bedre.

Er der virkeligt nogle derude i samfundet der taler sådan ??

Da jeg googlede udtrykket opdagede jeg (til min beroligelse) at andre end jeg undres og har søgt en forklaring.

Jeg er helt med på at sproget fornyes hele tiden, men personligt vil jeg nu foretrække at blive ved med at tale dansk.

6 meninger om “Aj, hvad er nu det ??

  1. I følge Dansk Sprognævn’s ambassadør Ole Lauridsen, som forklarer ord og sprog kl 09:30 om formiddagen, fornyer sproget sig hele tiden, og der er intet vi kan gøre ved det.
    JEG mener vi bør være mere kritiske ifht hvilke ord og vendinger der indarbejdes i sproget.
    Eet af de steder hvor jeg, udover reklamebrancen, bliver mest forarger, er når danske journalister ikke taler/skriver korrekt dansk. Bare en lille ting som ligger/lægger !!!!!!
    Men det er da muligt du har ret i at sprogforvanskning er nutidens oprør mod de gamle og forstokkede (forældre/bedsteforældregenerationen ?)….
    Eller også har tidens unge blot læst for få gode bøger ??

  2. Jeg er også lidt skrækslagen, og mener det er forkert at undskylde lydændringer og nye underligte udtryk med at “sproget fornyer sig”, som om sproget er en selvstændig skabning! Men dansk er nok ikke nemt at få på skinner igen, for der er begrænset forståelse for, at man er nødt til at tale tydeligt hvis man vil nå ud til en større flok. Næhæ, det er ofte at sproget tværtimod bliver brugt til at distancere sig fra “de gamle” eller “de forstokkede”, det er en slags oprør.

    Jeg kendte ikke udtrykket at være nede med en burger.

Der er lukket for kommentarer.