Oprydningshumør.

Eller humør og humør, det er nok så meget sagt. Oprydningsnødvendighed er nok mere rigtigt. Der er ikke sket det store vilde på den front den sidste måned. Ryggen har afholdt mig fra de største opgaver, og sorgen fra nogle af de mindre men lige så vigtige.

I går fik jeg så taget mig sammen til (ryg eller ej) at støvsuge og skifte sengetøj, for selvom dynen faktisk ikke har været brugt  i lange lange tider, så var det altså stadiet lige før nødvendig indblanding af sundhedsmyndighederne.

Mens jeg støvsugede fangede mine øjne nogle poser hist og pist. (Ved i hvad, det var slet ikke svært. Det virkeligt svære, har været at overse dem i en måned.) Een af poserne indeholdt mit regntøj og mine gummistøvler, som blev brugt en dag på Festivalen og derefter kastet ind bag i eksens bil hvor det lå, helt uanfægtet tingenes tilstand, indtil den dag bilen skulle tømmes og afleveres. En anden pose indeholdt en stak krydsogtværs’er og et par bøger. En tredje indeholdt noget af mit (og hans) snavsetøj og den logbog jeg førte igennem hele forløbet og som jeg ikke kan tage mig sammen til hverken at læse eller smide ud.

Og så var der posen med diverse ting og sager fra badeværelsesskabet i Roskilde, fra hospitalstuen og fra bilen og i den  havde jeg kastet hans uundværlige håndcreme.

Leif's håndcreme

Han’s største gene efter kemobehandlingerne var føleforstyrrelser på fingre, hænder, tæer og fødder og især omkring neglene. Jeg skal ikke lade som om jeg har den fjerneste ide om hvordan det har været for ham, men jeg ved at det hjalp ham meget at smøre hænder og fødder (især omkring neglene) ind i creme. Men det måtte for alt i verden ikke være en creme der fedtede. Han HADEDE at have fedtede hænder. Så jeg jagtede en del rundt der tilbage i april, før jeg fandt en håndcreme hos Body Shop som kunne det han syntes den skulle kunne. Der lå altså altid en tube ved siden af sengen, og en i bilen og da den ene var ved at være tom, købte jeg een mere i den sidste uge han levede.

Jeg kan ikke læse mig til en udløbsdato på de tuber, cremen dufter dejligt og jeg bruger selv håndcreme flere gange dagligt, så mon ikke jeg får dem brugt, med tiden.

Jeg vågnede kl. 03:30 i morges og lå og hørte på fuglene i en del timer. Kl. 09:33 stod jeg op og kogte vand til kaffe. Det er idag en måned siden han døde.

