Struve

Struves meridianbue var astronomen Friedrich Georg Wilhelm von Struves prosjekt for nøyaktig å bestemme jordens form og størrelse. Christopher Hansteen (Norge) og Nils Haqvin Selander (Sverige) bisto Struve fra 1845 til avslutningen i 1855. Arbeidet besto i å måle vinkler i et stort antall målepunkter (trigonometriske punkter), etablere 10 basiser for å få inn skala og beregne posisjoner i 13 målepunkter ved astronomiske observasjoner mot stjerner.

Målingene pågikk over 40 år, var et viktig vitenskapelig arbeid og 34 av de opprinnelige målepunktene er i dag på UNESCOsverdensarvliste.

Tak Wikepedia

IMG_0494[1]

Hammerfest har en meget lang historie og ude på de kanter hvor jeg arbejder er der fundet spor efter beboelse så langt tilbage som tidlig stenalder, men i byen Hammerfest begynder bosætningen mellem år 1250 og 1350, det er ganske længe siden.

Orkaner og krige har været forbi. I 1807 var det Napoleonskrigene Norge blev involveret i og det resulterede i at englænderne blokerede norske havne, også Hammerfest. 2 år senere på en sommerdag i juli blev Hammerfest angrebet af engelske krigsskibe. Angrebet varede nogle timer og byens 4 kanoner rakte ikke til forsvaret, så englænderne gik i land, blev en uges tid og plyndrede og ødelagde alt på deres vej. Men så byggede man også batteri og skanse ud mod havet. Skansen ligger ganske få minutters gang fra min lejlighed og jeg var der for første gang i går.

IMG_0508[1]

Her mødes fortid og nutid,

I baggrunden ses nemlig Melkøya. På Melkøya forarbejder Statoil den naturgas de henter op ude i Snøvitfeltet. Overskudsvarmen fra Melkøya løber i slanger under byens fortave og holder langt de fleste fortove i centrum sne- og isfrie, også når det går vildest for sig.

IMG_0502[1]

IMG_0499[1]

MS Lofoten blæste til ankomst vens jeg var på Skansen og fik mig sendt hjem til vaskemaskinen. Tøj skal vaskes og tørres, og i anledning af højtiden måske oven i købet stryges…..i alle fald glattes ind jeg stikker til søs tirsdag morgen.

3 meninger om “Struve

  1. Det er et spændende historisk område du har bosat dig i, jeg synes det ser ud som om sneen er på retur..
    God fornøjelse med strygning, hvis ikke det var så dyrt, kunne jeg sende en bunke strygetøj op til dig.. 🙂

    1. Ja der bliver ikke hvid jul i Hammerfest medmindre YR.no har set helt forkert.
      Nu er tøj jo ikke så tungt, men jeg er sikker på det kan betale sig for dig at sende til fransk vask og strygning i Roskilde fremfor at sende det herop, for det er Sk…dyrt 🙂

Der er lukket for kommentarer.