MS Polarlys #1

Øv, turen er slut, men jeg ville faktisk gerne være blevet ombord og taget turen med til Bergen.

Hurtigruten desember 2013 006

Der var planmæssig afgang fra Hammerfest den 24 december klokken kvart i syv og efter et billede af mit hjem fra en lidt anden vinkel end den sædvanlige, snuppede jeg en lille lur….

Hurtigruten desember 2013 002

Der var stop i Havøysund, hvilket jeg sov fra, og i Honningsvåg ankom vi mens blåtimen var smukkest og jeg var vågen igen.

Hurtigruten desember 2013 013

Honningsvåg bød på hyggelig julegudstjeneste og et interessant studie i julegravstedspasning. Også i Norge sættes lys ved gravstederne, på disse kanter skal gravstenen dog først graves fri for sne før der kan sættes lys. og den aktivitet var rigtigt mange familier beskæftiget med. Jeg overvejede at tage billeder, men valgte at afstå.

Men kirken, både udvendigt og indvendigt ses her..

Hurtigruten desember 2013 018Hurtigruten desember 2013 019

Hvad kortet har med noget at gøre ?   Jooo det havde præsten brugt gennem december til at sætte tændte lys på for at markere nogle af problemstederne i verden og således også på denne dag.

Hurtigruten desember 2013 020Hurtigruten desember 2013 021Hurtigruten desember 2013 022

Gudstjenesten var fin i en mere end fyldt kirke. Honningsvåg’s blandede kor underholdt med 2 meget smukke sange og hjalp iøvrigt med at løfte sangen i den fine gamle kirke. Præsten talte forståeligt på alle planer og det var alt i alt en rigtig smuk og meningsfuld oplevelse.

Hurtigruten desember 2013 023

15:15 var der afgang mod Kjøllefjord og på vejen passerede vi Finnkirka:

lånt sommerbillede af FinnkirkaFinnkirka lyssat

(klik på billederne og du kommer til retmæssig ejer af billederne og noget mere tekst og historie)

Hurtigruten desember 2013 026

Ved ankomst til Kjøllefjord var der dækket op til læsning af juleevangeliet ved den lokale præst.

8 meninger om “MS Polarlys #1

  1. Udvandrer eller indvandrer? Jeg synes det ser ud som en af den slags oplevelser, der smelter folk sammen. Det billede fra den blå time er meget lokkende. Ja hvis du skulle finde på at tage sådan en tur igen, så vil alting alligevel være nyt, for lys og vind og vejr ændrer sig hele tiden.

  2. Jeg forstår godt du gerne ville ha fortsat til Bergen, man vænner sig nemt til den slags fede oplevelser.. Synes der ser lidt tomt ud til juleevangeliet.. 🙂

  3. Det øverste billede er enormt sjovt. Det ser jo nærmest ud som om, at det store skib ligger midt i byens gader. Og det er måske og nærmest tilfældet …. Som du med garanti har læst flere gange på min blog, så har jeg ikke så meget rejselyst. Men sådan en tur op langs Norges nordligste kyst – yes sir! Sådan en tur kunne jeg saftsusme godt tænke mig.

    Jeg synes du skal tage turen igen til sommer. Så er det med garanti en helt anden oplevelse – og det er med garanti lige så spændende. 😀

    1. Hvis man nu var langspytter,så kunne man spytte lige ind i folks stuer. der er bygget lige ved Hurtigrutekaien i hammerfest.
      Du skulle unde dig den tur engang Jens, det er en virkelig oplevelse..og ja du kan tro jeg skal gøre turen en eller anden sommer 🙂

Der er lukket for kommentarer.