Mere påske

Påskesøndag kastede jeg mig ud imellem sne/slud/regnbygerne. Trængte luft og andre indtryk.Påskesøndag 2014 002

Det er ikke klodens mest spændende vej jeg bor på, til gengæld er den voldsomt traffikeret og man kan som bekendt ikke få det hele.

Påskesøndag 2014 003Påskesøndag 2014 004

Udsigten fejler dog ikke noget.

Der findes andre og meget større boligkvarterer i Hammerfest end bebyggelserne langs vandet, men de kommer der først billeder fra når min mor har været her i næste uge. Der skal vi lidt mere rundt.

Påskesøndag 2014 006Påskesøndag 2014 005

Alle steder risler det med smeltevand og sneen forsvinder imponrende hurtigt. Men på kirkegården, hvor der jo ikke er blevet ryddet hele vinteren (bortset fra de sten der blev gravet fri af familien til den afdøde til jul), er der hvidt og meget meget vådt.

Påskesøndag 2014 013Påskesøndag 2014 015

Den lille “kirke” i forgrunden af billedet er det gamle gravkapell. Den bygning stod, som det eneste, tilbage da tyskerne fortrak i maj 1945. ALT andet blev brændt ned. I det hele taget var der kun ganske få steder i Finnmark der ikke blev brændt af tyskerne ved tilbagetoget, men mere om det efter mors besøg.Påskesøndag 2014 020

Ham her Cornelius må jeg undersøge lidt mere om ved lejlighed. Sangen kan lyttes her:

Og trenger du hjælp med teksten er der hjælpe at finde her.

Påskesøndag 2014 025

Der bygges i Hammerfest, mange steder. Flotte ejendomsprojekter og langs havnefronten bliver det jo med ubetalelig udsigt. Som langtidsgæst undrer jeg mig over at kommunen ikke (også) prioriterer at istandsætte nogle af de mange mange tomme lejligheder de har stående rundt omkring så det kunne være lettere for almindelige lønarbejdere at finde noget at bo i.Påskesøndag 2014 030

Påskesøndag 2014 033

Inde bag dette “drivhus” ligger byens meget moderne og meget lækre bibliotek og det skal jeg besøge i dag.Om det nye kamera kommer med på turen ?  Jooo der bliver nok plads i sækken.

6 meninger om “Mere påske

  1. Udsigten fin nok, men vinteren er mig lidt lang så højt mod nord 🙂
    God fornøjelse, når din mor kommer – glæder du dig ikke?

  2. Skønt at høre lidt om dit nye “hood” – det lyder som om du befinder dig rigtig godt der? savner du Danmark? Mange hilsner her fra det skønne Danmark med 17-18 gr. i dag 🙂

    1. Hammerfest er en oplevelse for livet og noget med glæde vil tænke tilbage på når min ansættelse på denne breddegrad stopper til august. Så håber jeg min arbejdsgiver finder noget andet længere sydpå til mig 🙂

Der er lukket for kommentarer.