Oslo rådhus

På min sidste dag i Oslo – dengang det stadig var ferie og sommer – besøgte jeg Rådhuset i Oslo. Det var første gang nogensinde jeg var indenfor. Og jeg blev passe imponert.

IMG_1535IMG_1536 IMG_1537 IMG_1539 Der er farver og historie alle vegne og mine billeder yder på ingen måde retfærdighed til stedet.

Udenfor rådhusets hyggelig varme atmosfære regnede det voldsomt, så jeg gik med min nyindkøbte bog på cafe, spiste frokost og fortabte mig i noget af det vigtigste jeg har læst i mange år.

“En av oss” af Åsne Seierstad fortæller historien om terroristen fra Oslo og Utøya fra tidlig barndom og frem til 22. juli 2011. Selvom jeg væmmes over mandens gerninger og er en af de som syns vi skulle kaste nøglen til cellen væk og glemme alt om ham, græd jeg også over  en elendig barndom og et frygteligt svigt fra mange sider. Bogen fortæller varmt og stærkt om nogle af de unge som døde og om nogle af de som overlevede. Får du mulighed så læse den. Jeg skal igen om ikke så længe.

IMG_1438

10 meninger om “Oslo rådhus

  1. Det er flot, og det er spændende at se hvor meget “Christianitterne” haha har gjort ud af deres store, smukke rådhus!
    Ja jeg havde gættet at han havde haft et elendigt liv, men det forklarer ikke alting.

    1. Nordmænd er glade for farver i indretningen og vist været det fra gammel tid – et morsomt paradoks til deres ellers ret lukkede natur.
      Nej det forklarer ikke alting, men nok en del. Dog UNDSKYLDER det absolut ingenting

      1. Ved ros og anerkendelse, ved positive holdninger, kan man få de utroligste ting til at ske.

        Det er så mange mennesker, der måtte lade livet. Dem tænker jeg ofte på med kærlighed. Her er så en negativ tanke: Jeg mener ikke at den vigtigste forklaring på Breiviks ugerning kan findes i det faktum at han har haft en dårlig barndom.

        1. Helt pricipielt mener jeg ikke at det at have siddetskævt på potten er nogen undskyldning for nogen som helst ting — uanset hvor skævt man sad. Har du læst bogen Donald ?? Hvis ikke skal du gøre det!! Ikke så meget på grund af terroristen men for hele fortællingen. Vil frygteligt gerne diskutere den med en klog mand som dig.

  2. Det er da et besøg værd, det Rådhus. Jeg synes dine billeder er rigtig fine, men det er altid svært at forevige den slags.
    Det er vigtigt at forstå, hvorfor sådan noget kan ske – forståelse er efter min mening den eneste farbare vej, hvis man for alvor vil forebygge den slags tragedier. Jeg beundrer dybt den måde nordmændene har taklet hele sagen på og skal bestemt have læst Seierstads bog.

    1. Ja det må du besøge engang Ditte, der er mange glade farger at se på.
      Uhyggelig historie, den om den gerningsmand !!! Og fortsat et land som er veldigt mærket, og sådan vil det givetvis være i mange år frem.

Der er lukket for kommentarer.